מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

איפה כדאי לטייל עם הילדים בשבת בעונת החורף?

טיול משפחתי בסופי השבוע הוא זמן ליצירת חוויות, הרפתקאות וזיכרונות משותפים שיצרבו אצל כל בני המשפחה במשך שנים רבות. שבילי הארץ, מצפון ועד דרום, מציעים מורשת תרבותית והיסטורית עשירה, נופים יפים ובעלי חיים ייחודיים ומהווים מוקד משיכה למשפחות רבות. תקופת החורף היא תקופה מצוינת לצאת ולחקור את הטבע שמתעורר עם בוא הגשמים. מזג האוויר הישראלי נוח גם בעונה זו ויוצר מעטפת משולמת לטיולים משפחתיים.

במאמר זה נביא המלצות לטיול חורף עם ילדים, טיולים המתאימים לכל המשפחה, הכוללים מסלולים נגישים לעגלות תינוק ולנכים. טיולים קצרים וקלילים שיאפשרו לכל בני המשפחה, מקטן ועד גדול, להשתתף. אדם אמסלם, מדריך טיולים ובוגר בית הספר לתיירות, סייע לנו בגיבוש ההמלצות לאיפה אפשר לטייל בשבת עם הילדים. מומלץ לתכנן את היעדים מראש ולהסתייע במדריך לטיול על מנת לחוות את המקום בצורה הטובה ביותר ובכדי ללמוד על ההיסטוריה והמורשת של כל אתר ואתר.

 

נחל אלכסנדר

נחל אלכסנדר נמצא סמוך לחוף בית ינאי והוא נחשב לאחד החשובים והיפים באזור השרון. סמוך לתוואי הנחל ישנו פארק גדול מימדים ובו דיונות חול, חורשות אקליפטוסים ופינות פיקניק.

תוואי נחל אלכסנדר מתחיל באזור שכם ונשפך לים מצפון לחוף בית ינאי. עד לפני מספר שנים היה הנחל מזוהם מאוד, אך כיום הוא נוקה ושוקם ובמימיו תוכלו למצוא בעלי חיים רבים ובראשם אוכלוסיית הצבים הרכים. ב"גשר הצבים", העובר מעל לנחל, תוכלו לפגוש בצבים.

בלב הגן הלאומי נחל אלכסנדר תמצאו גם את חורבת סמרה, שרידי מבנה מסוף המאה ה-19 ששימש, ככל הנראה, כתחנת מכס של השלטון עות'מאני. בנקודת השפך של הנחל אל הים, היה בעבר נמל קטן, שם עגנה בשנת 1948 האונייה אלטלנה שהובילה נשק אל חברי האצ"ל, אך היא נאלצה להמשיך לחופי ת"א.

 

פארק לכיש

לא הרבה אנשים מודעים לפנינה הזו שנקראת פארק לכיש, הממוקמת בסמוך לנמל אשדוד. איפה עוד באזור המרכז תוכלו למצוא נחל, מדשאות וחווית ספארי בחינם?

פארק לכיש הוקם בשנות ה-90 לאורך נחל לכיש, כחלק משינוי כללי בכמה נחלים נוספים. הנחל שוקם ולאורכו נבנתה טיילת מונגשת לעגלות ולכיסאות גלגלים. בטיילת תוכלו להינות מצמחייה עשירה, עופות מים ואך להיכנס למרפסת מסתור כדי לתצפת עליהם. לאורכה של טיילת נחל לכיש גם שלל חיות ספארי המסתובבות במתחם באופן חופשי ובין היתר איילים, כבשי הערמה, זברות, יעלים, יענים, ראמים, אנטילופות ועוד.

נחל לכיש מנקז שטח נרחב בהרי חברון והשפלה. הוא נקרא על שם העיר הקדומה לכיש ובדרכו לים חוברים אליו נחל גוברין ונחל האלה. בחלקו התחתון, פונה הנחל צפונה ומקיף את העיר אשדוד לאורך 9 ק"מ עד שהוא מגיע לים, מדרום לנמל אשדוד.

לצד הפארק שתי גבעות המכילות שרידים עתיקים – מצפה יונה המשקיף לנמל אשדוד, ותל מור בתחום אזור התעשייה בעורק הנמל.

 

תל אפק

הגן הלאומי היפיפה תל אפק הוא בילוי מושלם עם הילדים הן בימי הקיץ החמים והן כטיולי חורף קצרים, והוא כולל שלל אטרקציות ובהן מבצר אנטיפטריס, אגם קסום ובשוליו שכשוכיות לימים החמים.

מוקד עניין מרכזי בתל אפק הוא שביל החצבים, מסלול מעגלי העובר באתרים מהתקופות הרומית, העו'תמאנית והבריטית.

מוקדם נוסף הוא מבצע אנטיפטריס, שהוקם בראש התל בין השנים 1572-1574, ונקרא "בינאר באשי", ראש המעיינות. המבצר מזוהה בטעות כמבצר אנטיפטריס על שם העיר הרומית שהייתה במקום.

עוד תוכלו למצוא בגן הלאומי את מפעל המים הבריטי שהוקם בתקופת המנדט והיה חלק ממפעל שאיבת המים והעברתם לירושלים. במקום תוכלו למצוא מבנים ישנים ששימשו את בית המשאבות, ברכות שיקוע וסינון ובמנה הכלרה. לצידם ממבנים ששימשו את הבריטים ששמרו על האתר.

עוד באתר ברכת חורף בה גדלים באופן ייחודי כמה מינים של דו חיים, סרטנים ירודים וחרקי מים. בסמוך נמצא אגם מלאכותי קסום שנבנה בתוך שקע טבע שהיה במקום.

 

גן לאומי תל מגידו

האתר הארכיאולוגי תל מגידו טומן בחובו את סיפורן ההיסטורי של 30 ערים שונות מתקופות שונות בארץ ישראל. מגידו היא אחת מהערים החזקות והחשובות שהיו בארץ כנען ובאתר תוכלו למצוא שרידים מהעבר המפואר שלה, בהם שרידי ארמונות ומקדשים, מערכת מים ושערי העיר.

לפני כשנתיים, באפריל 2021, נחנך במקום מרכז מבקרים חדש שמטרתו להציג את הסיפור הייחודי של מגידו מהזווית היהודית. המרכז מציג את ההיסטוריה המקראית של המקום, מתקופת דוד המלך, דרך שלמה המל ועד ממלכות ישראל השונות. במקום תמצאו גם את מצבת פרעה שישק (שושנק הראשון), מלך נוצרי שכבש את העיר והקים בה מצבה.

באתר תוכלו ללמוד על העיר החשובה הזו דרך תצוגה וסרטון על תולדותיה ודרך שרידים מעברה המפואר.

 

טיולי פריחות

עונת הגשמים היא הזדמנות טובה לצאת לטיולי פריחה בחורף. אז איפה אפשר לטייל עם הילדים כדי לראות את הפריחה? כמעט בכל מקום, ליד הבית, בצפון או במדבר.

עם בוא הגשמים מתכסה ההר הירוק תמיד, הכרמל, בטיח צבעוני של נרקיסים ורקפות. בעמק האלה, המושך אליו מטיילים רבים, תוכלו להתרשם בימי החורף בתורמוס ההרים המתאפיין בצבעים כחולים עזים. בעיצומו של החורף, באזור חודש פברואר, תוכלו לגלות את אירוס הארגמן. מקום מצוין למצוא אותו הוא בגבעת חומרה, שבשפלה, סמוך לראשון לציון. בצפון הארץ, באזור רמת הגולן, תוכלו ליהנות מאירוס הביצות, פרח ענקי וצהבהב שגדל בקרקעות רוויות מים. בביקור בשמורת הטבע "אירוס הביצות – נוב", בין הישובים חספין ונוב, תוכלו ליהנות מפריחתו. השטיח האדום של כלניות פורחות הפך זה מכבר לשם דבר במישורי הנגב המערבי וגם זכה לפסטיבל בפני עצמו – פסטיבל דרום אדום. ביער המלאכים, הסמוך לקריית גת, תוכלו לגלות רקפות בין הסלעים ובחניון הרועה, סמוך למצפה חגי, ממתינים לכם הצבעונים.