מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

תיירות אתגרית בישראל – Adventure Tourism

מאת: דותן חיים,  Ma Outdoor Education – מרכז הקורס למנחי טיולי אתגר והרפתקה בבית הספר לתיירות באוניברסיטת חיפה , מנחה מוסמך של ארגון Outward Bound  בצפון קרוליינה.

תחום התיירות בעולם הרחב הינו מגוון ומשתנה ללא הרף,  בשנים האחרונות גם ענף "התיירות האתגרית" התפתח מאוד כתחום תיירות "נישה" הצומח והופך למבוקש בעולם הרחב ! ישראל בשנים האחרונות מצטרפת לטרנד העולמי וניתן לראות יותר ויותר חברות עסקיות ומיזמים בינלאומיים אשר מציעים  תיירות בעלת תוכן אתגרי לקהל הרחב.

הגדרה של תיירות אתגרית : פעילות פנאי שמתרחשת בדרך כלל בחוץ, במקומות לא רגילים, ייחודיים, אפילו נידחים, באותם המקומות מתרחשים תהליכים טרנספורמטיביים בשילוב של ריגוש מסוים, ברוב הפעמים המשתתפים יצאו מאזור הנוחות שלהם.

תיירות תוכן אתגרית מבוססת על קבוצות קטנות, קבוצות קטנות מזמנות אין ספור רגעים והזדמנויות ללמידה, לחיקוי, לשיתוף, להכלה ולחמלה. אלמנטים שבתהליך נכון ומקצועי אפשר לייצר בכל סדנה, טיול ומפגש שעדיין מוגדר כתיירותי. בעולם הרחב וגם בישראל, מנחים ומדריכים מתחום תיירות האתגר עוברים הכשרות מקצועיות להוביל ולהנחות טיולי אתגר "אחרים", טיולים שנצרבים בזיכרון לטווח ארוך, טיולים שלא נשכחים לעולם ..!

כיצד הופכים להיות מנחי טיול אתגר והרפתקה

בית הספר לתיירות בישראל מכשיר בחמש השנים האחרונות מנחי טיולי אתגר והרפתקה, בוגריו  כבר מתחילים לשנות את אופי התיירות בישראל, באמצעות טיולי תוכן אתגריים אשר מתמקדים בחוויה האישית והקבוצתית ופחות "בידע" היסטורי, גיאולוגי ואינפורמטיבי.

עידן המסכים והאינטרנט הגלובלי משנה את הדרך בה אנחנו מטיילים אם זה בארץ ואם בעולם, מפות ואפליקציות ניווט קיימות היום בכל סמארטפון, כמו גם כל האינפורמציה הרלוונטית על אתרי טיולים ואטרקציות מקומיות, התיירים הופכים למומחי תוכן וידע בהקשה אחת בגוגל. "הידע" קיים אצל כולם וכל הזמן.. כאן בדיוק תיירות האתגר נכנסת ומציעה סגנון טיול אחר, טיול שאמור להעביר את המשתתפים חוויה פיזית, מנטלית ורגשית,  בין אם זה במסע ג'יפים בסהרה או טיולי נשים באמצעות סאפ או טקסים שמאניים במונגוליה .

מנחה טיול אתגר והרפתקה נמצא בתפקיד שהוא Facilitator ובעצם מאפשר למשתתפים כפרטים וכקבוצה לצאת מאזור הנוחות שלהם בצורה בטוחה פיזית ורגשית ולהגיע לתובנות וחוויות אשר ישפיעו לאורך זמן ויצרבו בתודעה/זיכרון לטווח ארוך כחוויה חזקה שתלווה אותם שנים קדימה בחייהם. בעצם המנחה צריך לבנות טיול הרפתקה כל כך מיוחד ומקצועי שהוא אמור "להתחרות" עם כל שאר הטיולים המוכרים לבן אדם ממסלול חייו ! להיות הטיול שייצרב ברמה הסינפטית ויהיה הטיול העוצמתי שמחולל שינוי של ממש בחיים.