מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

מה ההבדל בין מורה דרך למדריך טיולים

האם יש הבדל בין מורי דרך למדריכי טיולים? לרובנו נראה כי מדובר ממש במילים נרדפות ובהגדרת תפקיד זהה, אך בהחלט יש שוני בין השניים. מה שותף לשני התפקידים ומה השונה? כיצד תדעו מתי יש להשתמש בשירותיו של מורה דרך ומתי בשירותיו של מדריך הטיולים ואיך תדעו לבחור מבין השניים את התפקיד המתאים עבורכם?

הסמכה שונה

הן מדריך הטיולים והן מורה דרך מלווים קבוצות מטיילים בטיולים שונים ברחבי הארץ. יחד עם זאת, ההסמכה היא שונה בין שני התפקידים. מורה דרך הוא למעשה מדריך טיולים שהוסמך על ידי משרד התיירות ומי שקיבל תעודת מורה דרך. מדובר בתהליך ארוך יותר של הסמכה, במסגרתה יהיה על המועמד לעמוד בדרישות מסוימות, כמו גם בבחינות במהלך הקורס, על מנת שיוכל לקבל תעודת הסמכה מטעם המשרד. המסלול להכשרת מורי דרך כולל קורס עזרה ראשונה וכן הסמכה בנושאים נוספים ובהם גיאוגרפיה, ארכיאולוגיה, תרבות, כלכלה, היסטוריה, דת ועוד. בנוסף, במסגרת ההכשרה, עוברים מורי הדרך סדנאות שונות וטכניקות מסירה וגם קורסים בניהול וארגון סיורים.

הרישיון לעסוק כמורה דרך, הניתן על ידי משרד התיירות, מותנה בעמידה במספר תנאים: המועמד הינו תושב ישראל מעל גיל 21, אין לגביו רישום במרשם הפלילי על עבירה שיש עמה קלון, הוא בוגר 12 שנות לימוד לפחות ועמד בבחינות הנדרשות.

לעומת זאת, מסלול ההכשרה של מדריך הטיולים קצר יותר וגם פחות מקיף. בסופה של ההכשרה יקבל מדריך הטיולים את הסמכתו ממשרד החינוך. בתום הכשרה, הכוללת לימודים בתחום של"ח וידיעת הארץ, יוסמך מדריך הטיולים מטעם משרד החינוך ויקבל תעודת הסמכה, בהתאם לתו התקן של משרד החינוך. 

בהתאם למסלול הכשרה ארוך ומקיף יותר, שנמצא כאמור תחת פיקוחו של משרד התיירות, הסמכויות הניתנות למורה הדרך הנן רחבות ורבות יותר. בעוד מורי דרך יכולים להדריך טיולים בכל הארץ, הרי שמדריכי טיולים רשאים להדריך רק באזור מסוים שעליו למדו, ועל כן לא יוכלו להדריך קבוצות לאזורים אחרים. בנוסף, מדריך הטיולים לא יכול להדריך כל קבוצה והוא מוגבל לקבוצות מסוימות בלבד, כמו בתי ספר וגנים, כשתחומי הידע מוגבלים לקהל היעד הספציפי ולאזורים מסוימים.  

היקף הכשרתו של מורה הדרך, מקנה לו את האפשרות להדריך קבוצות טיולים באוכלוסייה הבוגרת, ולאו דווקא תלמידי בית ספר, והוא יכול גם להדריך קבוצות תיירים מארצות שונות.

קורס מורה דרך

כל מורה דרך יכול לשמש גם כמדריך טיולים, אך לא להפך. על מנת לקבל תעודת מורה דרך, יש לעבור קורס מורי דרך מוסמכים. מטרת הקורס היא להכשיר את מורה הדרך להדרכת תיירים וקבוצות מטיילים ישראלים. הקורס, שנמשך שנה ו-3 חודשים, כולל ימים בהם יש לסייר בארץ ועוד כ-600 שעות עיוניות בנושאים שונים.

את ההכשרה ניתן לעבור בבית הספר של משרד התיירות בשלוחותיו השונות. על המועמד לעמוד בתנאים מסוימים בכדי להתקבל להכשרה, ובין השאר לעבור ועדת קבלה בהתאם לדרישות משרד התיירות.

קורס מורי דרך מותאם למגמות העכשוויות בעולם התיירות והוא מתאפיין בחדשנות וחשיבה יצירתית.  על רקע ההתמודדות עם מגפת הקורונה, חלק מהקורס ניתן באופן מקוון.

הקורס מוכר כשווה ערך לכ-30 נקודות זכות לתואר ראשון באוניברסיטת חיפה בחוגים מסוימים וניתן גם לשלבו במסלול לימודים מיוחד לתואר ראשון ולתואר שני.

מי שיעמוד בדרישות ההכשרה יקבל תעודת "בוגר קורס מורי דרך מוסמכים" מטעם ביה"ס הארצי לתיירות בישראל, בניהול אוניברסיטת חיפה ויוכל לקבל רישיון מורי דרך מטעם משרד התיירות.