מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

אל תפספסו: שלוליות החורף היפות במדינה

עונת החורף היא הזדמנות מצוינת לצאת לטבע ולגלות את השלוליות הנסתרות שמתעוררות בעונה זו. כמעט בכל מקום בארץ, מצפון ועד דרום, שוכנות בריכות עונתיות שבתקופת הגשמים מתעוררות לחיים, ובתוכן מינים שונים של בעלי חיים וצמחייה מרשימה. הטיולים לצד שלוליות החורף מתאימים לכל המשפחה, במקרים רבים מדובר במקומות מונגשים לעגלות ולכיסאות נכים, והן מספקות קפיצה קטנה לטבע מסעיר.

 

בריכות החורף המומלצות בישראל

עיינות גבתון

נתחיל עם עיינות גבתון, שמורת טבע קסומה בלב השפלה, ששוקמה ונפתחה זה עתה לאחר שנים שהייתה סגורה למבקרים. בשנה האחרונה הושלמה הכרזתה כשמורת טבע והיא שופצה במימון רשות מקרקעי ישראל. בין השאר התחדשה השמורה במגדל תצפית ובגשרוני מתכת צפים עם רצפה שקופה.

עיינות גבתון ממוקמת בשטח המועצה האזורית גזר, מזרחית למזכרת בתיה. בבריכת החורף נובעים מעיינות מליחים ובחורף מתווספים גם מי הגשמים המתנקזים אליה. בעבר הייתה במקום ביצה שיובשה בימי המנדט הבריטי באמצעות עצי אקליפטוס ותעלות ניקוז.

בשנת 2009 החלה רשות הטבע והגנים בשיקום אקולוגי מורכב לבריכה, הסירה מיני פולשים של צמחים בשטח השמורה והשיבה למקום בעלי חיים שונים.

סמוך לבריכה נמצא תל מלוט, המזוהה עם העיר הפלשתית גבתון. ניתן לצעוד אל פסגת התל דרך שביל מוסדר, ומהתל ניתן לתצפת על האזור. בתל עצמו הוקם מצפור רפנאל לזכרו של רפנאל מוסקל ז"ל, תושב מזכרת בתיה שנפל במלחמת לבנון השנייה.

מצפון לבירכה נמצא תל מלוט, שנהוג לזהותו עם העיר הפלשתית גבתון – שעל שמה קרויים המעיינות שלמרגלות התל. בתנ"ך מסופר כי בגבתון היכה בעשא משבט יששכר את מלך ישראל נדב בן ירבעם, ואז תפס את המלוכה בעצמו. ממלכת ישראל ניסתה פעמיים לכבוש את העיר מידי הפלשתים, אך ככל הנראה נכשלה בכך. השביל בשמורה מוביל אל פסגת התל, שממנו נשקפת תצפית יפה על הסביבה.

סמוך לעיינות, בתל מלוט, נמצא מצפור רפנאל שהוקם לזכרו של רפנאל מוסקל שנהרג במלחמת לבנון השנייה. מהמצפור ישנה תצפית יפה- ממזרח נצפים הרי יהודה ובנימין, בתוכם ירושלים. במערב ניתן לראות מגוש דן בצפון ועד עזה בדרום, בתוכם מזכרת בתיה.  

ניווט באמצעות WAZE

 

בריכת פרג, רמת הגולן

סמוך למושב קשת בגולן תמצאו את בריכת פרג, בריכה קסומה המכילה מגוון צמחים נדירים כמו נוריות מים או ורוניקה סורית. סמוך לבריכה נמצאת חורבת פרד' ובה שרידים של כפר מהתקופה הביזנטית.

 

בריכת שפיר, ליד עין צורים

אם חפצה נפשכם לטיול קצר לנגב הצפוני, בריכת שפיר עשויה להיות אופציה טובה לכך. בריכת החורף, הממוקמת בכניסה לקיבוץ עין צורים, שוקמה בשנת 2012 על ידי קק"ל והפכה לאתר אטרקטיבי למבקרים. הבריכה מוקפת בעצי אקליפטוס, סובב אותה שביל הליכה נגיש עם מסתורי צפרות ובפארק הסובב אותה ניתן ליהנות מפיקניק בטבע.

גם הציפורים אוהבות את בריכת החורף הזו וניתן למצוא בה בעונה זו מגלנים, אנפות לבניות ועוד.

ניווט באמצעות WAZE

 

שלולית החורף "באסה", הרצליה

בריכת החורף של הרצליה כונתה בעבר "באסה" (ביצה בערבית) והיא נחשבת לאחת משלוליות החורף הגדולות במישור החוף. לפני כעשור הוקם פארק הרצליה על שטח של כ-250 דונם ובריכת החורף "באסה" מהווה חלק בלתי נפרד ממנו.

בבריכה חיים להם בהרמוניה מיני ברווזים ועופות, ולצידן מיני דו חיים כמו צפרדעים, קרפדות, סרטנים ועוד.

שביל הליכה מחבר בין חלקי הבריכות השונים, לצידו ספסלי ישיבה ושלטי הסבר על בעלי החיים החיים במקום. באתר גם מתקני משחקים לילדים.

 

בריכת יער, חדרה

מאות דונמים של אזורי מים, באחת מבריכות החורף הגדולות בישראל, נמצאים דווקא סמוך לחדרה, ליד כביש 4 וכשני קילומטרים מצפון לצומת הרוא"ה.

שלולית החורף הגדולה הזו היא השריד הגדול ביותר לביצות חדרה שיובשו לפני יותר ממאה שנים. הבריכה היא חלק מגן לאומי פארק השרון ויער חדרה והיא מוקפת בעצי אקליפטוסים.

הבריכה מורכבת למעשה מכמה גופי מים המופרדים בסוללות עפר ובשנים גשומות היא הופכת לגוף אחד ורחב ידיים. בשלולית תוכלו למצוא מיני ברווזים כמו ברכיות ואגמיות ועופות מים ובהם סיקסק ואנפה.

ניווט באמצעות WAZE

 

בריכת אלקוש

אם אתם מתכננים טיול לצפון, סמוך לגבול עם לבנון, תוכלו ליהנות מהשמורה הקסומה "בריכת אלקוש" הנמצאת דרומית לכביש אלקוש-בירנית, וכ-200 מ' דרומית לסימן ק"מ 4.

שלולית חורף זו נמצאת בתוך אזור חורש טבעי, והיא בעלת מבנה ייחודי עמוק באופן יחסי וסמוך למצוק, ועל כן היא מושכת עליה מיני חסרי חוליות ייחודיים. בימי הקיץ מתביישת השלולית לחלוטין.

 

בריכת סינדיאנה (שלולית שיפון)

בריכת סינדיאנה נחשבת לאחת הגדולות והשמורות בבריכות החורף בגולן. היא ממוקמת במישורים בזלתיים מדרום להר שיפון. תחום השמורה כולל גם את הריסות הכפר הסורי סינדיאנה.

בבריכה זו, שאורכה כ-70 מ' ועומקה כ-80 ס"מ תוכלו לגלות את נורית המים ולהציץ בצפרדעים ובקרפדות החיות ומתרבות בה. בתחום השמורה עצי אקליפטוסים גדולים.

 

לצאת לדרך

שלוליות החורף מספקות הנאה עצומה לכל המשפחה, הן לילדים הקטנים והן להוריהם. מדובר בטיולים קצרים וקלילים הנגישים לכולם וגם אפשרות לצפות בטבע הקסום כפי שהוא מתעורר לחיים בימי החורף.