מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

המקומות הקדושים בעולם לנוצרים

מאת: אלי רוזנר

יעדים באירופה הקדושים לנוצרים

לורד (Lourdes), צרפת

מרכז עליה לרגל חשוב ביותר. כחמישה מיליון צליינים מגיעים מדי שנה.
הסיבה לעליה לרגל: התגלות של מריה לבת איכרים קטנה בשם ברנט סובירו בשנת 1858. במשך 18 פעמים התגלתה הבתולה לנערה בין 11 לפברואר ועד 16 ליולי באותה השנה. חלק מההתגלויות נעשה לפני קהל מאמינים. הנערה חפרה בידיה באדמה ומעיין מים בקע משם. הצלינים מאמינים שאלה מים מרפאים. תחילה הכנסיה התנגדה לפולחן אך אחר אישרה אותו. באתר ביקרו כבר 55 מיליון צליינים!! תפקיד חשוב יש לאתר לצלינות של נכים – כ – 70,000 כל שנה!!

 

צ'סטאכובה, פולין

יעד צליינות עצום בכדי לראות את ציור ה"מדונה השחורה". לפי אמונתם, הציור נעשה ע"י האוונגליסט לוקס, על שולחן שעשה ישו עצמו בנגריה של יוסף הנגר. לפי אמונתם, הציור הובא לקונסטנטינופול בידי הלנה הקדושה, ובמאה השמינית, בתקופת האיקונוקלסטיקה, הוברח לפולין. כן סיפרו שבימי יאן הוס, ניסו מאמיניו לגנוב את הציור החוצה מפולין לצ'כיה. אך כאשר עמדו לעבור את הגבול, סרבו הסוסים לצאת מתחומי העייריה צ'סטאכובה. ואז הם זרקו את התמונה לצד הדרך, ולכן היא שבורה עד ימינו אלה (במנזר מונסרט שבספרד יש "מדונה שחורה" מפוסלת).

 

פטימה, פורטוגל

כאן התגלתה המדונה לשלושה ילדים בשנת 1917, במשך 6 פעמים. שנים מהם, אח ואחותו מתו בתוך שנתיים. השלישית הפכה לנזירה כרמליטית, ובשנות השלושים פרסמה, ברשות שלטונות הכנסיה את ההתגלות ואת דברי מרים. בשנת 1944 נבנתה במקום כנסיה שהיא יעד לצליינות. בשנת 1967 ביקר במקום האפיפיור במלות 50 שנה להתגלות.

 

קונט', צרפת

שם שכנה גופת הקדושה סנטה פואה, תושב מהעיר אז'אן נשלח לגנוב אותה, אחרי שהיא נגנבה מאז'אן לפני כן לקונ'ט. העובדה שלא קרה דבר רע לכנסיה בקונ'ט היתה הסימן שהקדושה לא התנגדה להעברתה.. כשההמונים רצו לראות אותה, והנזירים בקונ'ט ניסו לסגור את הדלתות בפניהם, הקדושה דאגה שהדלתות יפתחו מעצמן… מכן שהיא עושה נסים גם במקומה החדש. אך אחרי הגניבה מחדש – הכל חזר לאז'אן, וכנסיה מרשימה ביותר נבנתה לכבודה..

 

אאכן, גרמניה

קברו של קרל הגדול: בשנת האלף הייתה תחושה כללית של "סוף העולם" ושל בואו של האנטיכריסטוס. הקיסר אוטו השלישי האמין, למרות זאת, שע"י הרחבת וחיזוק הקיסרות על בסיס דתי חזק הוא יצליח להביא להופעתו השניה של המשיח בימיו. הוא הולך לאכן (אקס לה-שפאל) ומוציא את גופתו של קרל הגדול מקברו. את קרל קברו בישיבה על כס מלכותו, שהיה חיקוי ל"כס שלמה" התנכ"י. את הגופה הם מצאו במצב שימור מעולה: רק קצה האף נרקב, ולא היה ריח, והציפורניים שלו המשיכו לגדול מבעד לכפפות… הכל מעיד על סימני קדושה). אוטו משפץ את אפו של קרל מזהב, ולוקח שן אחת מפיו כמזכרת קדושה. אחר הוא עוזב את גרמניה, עובר לאיטליה ומנסה להפוך את רומא ל"ירושלים החדשה" לפי חזון יוחנן.. אך תושבי רומא לא רצו ברעיונות הכבירים שלו ושלחו אותו אל מחוץ לעיר (הוא נפטר בגיל צעיר מאוד – 22 שנה!).

 

מנזר קלוני - מחוז סון ולואר בחבל בורגון, צרפת (מזרח)

מנזר קלוני החל לפעול בשנת 903 לספירה, הפך לגוף המשפיע ביותר על העולם הנוצרי, בעיקר בזכות הליטורגיקה של זמרת הנזירים, שהיתה כה פופולארית, עד שרבים ממנזרי אירופה ביקשו מאנשי קלוני ללמד אותם את הליטורגיקה. וכך צבר המנזר את כוחו והשפעתו הרבים כל כך.

 

גליציה, ספרד (צפון-מערב)

אחד המקומות החשובים ביותר לעליה לרגל (מסע צלב), צפון מערב ספרד – גליציה. אל סן דייגו דה קמפוסטלה (=כוכב השדה), מקום אליו לפי האמונה הגיע אפר המרטיר ואחיו של ישו על קונכייה, בנה הפטרון קלוני מערך דרכים וכנסיות גדול ומכניס כסף. הבאים לבקש חסד לעתידם מאמינים כי מגיעים אל יעקב פטרון הנוצרים, פטרון כל האמונות.

 

שארטר, צרפת

בקתדרלה של שארטר (לא מבטאים את ה – ר הסופית) נמצא הבגד של מרים הבתולה הקדושה. הכנסיה הראשונה שנבנתה, נשרפה במאה ה-11, ואחרי שלושה ימים כבתה האש. הכל היה הרוס וחרב, פרט לכך שהבגד נמצא שלם ללא כל פגם. לאות הוקרה על הנס שהתחולל, הוקמה הקתדרלה הענקית שנמצאת במקום עד היום הזה. הקתדרלה הגותית נחנכה במאה ה-13, היא מודל מרכזי לכל הקתדרלות הגותיות בעולם.