מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

היתרונות בלהיות סוכן נסיעות עצמאי

האם כדאי להיות סוכן נסיעות עצמאי? האם להיות הבעלים של עסק עדיף על עבודה שכירה בתחום התיירות? לא לכל אחד מתאים להיות עובד עצמאי, בעל עסק, אף שיש בכך יתרונות לא מעטים, בהם כלכליים. למרות זאת, בטרם תצאו לדרך עצמאית – כלכלית ועסקית – יש כמה דברים שחשוב לדעת.
 

סוכן נסיעות – אתגר, ניהול וחיים דינמיים

לפני שנפרט את הסיבות למה כדאי או לא כדאי להיות סוכן נסיעות עצמאי, כדאי שנבין מה כוללת עבודתו של סוכן הנסיעות, מה זה דורש ממנו ואילו תכונות חשוב שיהיו לו.

תפקידו של סוכן הנסיעות הוא לספק שירותי נסיעות ותיירות ללקוחות פרטיים או עסקיים. במסגרת תפקידו הוא מסייע ללקוח באיתור חבילת הנופש או הנסיעה המתאימים לו – מציאת טיסות, בתי מלון, הסעות ואטרקציות. אף שבשנים האחרונות הפכנו כולנו לסוכני נסיעות לעת מצוא, דרך אתרי הנסיעות המקוונים המאפשרים לנו להזמין נופש בעצמנו, אך רבים מאיתנו עדיין מעדיפים לבצע את ההזמנה דרך סוכן נסיעות. הנתונים מדברים בעד עצמם, שכן הדרישה לסוכני נסיעות רק הולכת וגוברת. תוסיפו לכך את כמויות התיירים לישראל והחוצה ממנה מאז הוסרו מגבלות הקורונה, אלה יצרו עוד ועוד דרישות לסוכני נסיעות.

יש להניח כי העובדה שאנשים מעדיפים לפנות לסוכן נסיעות בשר ודם ולא להסתפק בשירותי אינטרנט, היא נוגעת לכך שהם מדברים עם בן אדם, ולא עם מחשב. שנית, במידה וההזמנה בוצעה דרך אתר אינטרנט והלקוח נתקל בבעיה – הוא מתקשה לקבל שירות, מענה או פתרון לבעיה שנוצרה. הזמנה אצל סוכן נסיעות מבטיחה שקט נפשי הן לפני הנסיעה והן לאחריה. מה עוד, שבמהלך השנים הלכו ואיבדו אתרי האינטרנט מאמינותם, לפחות מבחינת המחיר, שכן רבים הבינו ש"משחק המחירים" באתרים השונים הוא לא באמת אמיתי. על כן, פנייה לסוכן נסיעות קשורה באמינות ובמהימנות. הלקוח סבור כי בעת בפנייה לאיש מקצוע הוא יקבל את השירות הטוב והאמין שאותו הוא מחפש וגם את "הדיל" הנוח ביותר מבחינה כספית.

העובדה כסוכן נסיעות היא דינמית ודורשת יכולת ניהול ועמידה תחת לחץ. הגמישות בתפקיד באה לידי ביטוי בשעות העבודה, במקום העבודה, אך לצד זאת, הלקוחות דורשים תשומת לב ופניות, בפרט אם הם במהלך הנסיעה שהסוכן ארגן. יכולת הניהול והארגון תבוא לידי ביטוי בתכנון הטיול של הלקוחות, בקשר הדוק עם חברות התעופה וספקי השירות השונים.
 

להיות או לא להיות - עצמאי
 

כדאי לעבוד כסוכן נסיעות, עצמאי או שכיר, אין צורך ברישיון לפי חוק, אך יש לעבור הכשרה מתאימה בקורס סוכני נסיעות. את הקורס ניתן לעבור בבית הספר לתיירות במסגרת התוכנית להשכרת סוכני נסיעות ויועצי תיירות. במהלך ההכשרה עוברים הלומדים התמקצעות ביועצי תיירות או מפעילי תיירות, לתיירות פנים וחוץ.

התוכנית להכשרת סוכני נסיעות כוללת לימודי רקע על המגמות העכשוויות בענף התיירות והעמקה בתחומים של תעופה, שירותי תיירות ויעדי תיירות. בנוסף, כוללת ההכשרה גם למידה על תוכנות המחשב הרלוונטיות לתחום זה. במסגרת הקורס גם ימי סיור עומק ברחבי הארץ, לצורך הבנה טובה יותר של העובדה – הן בשטח והן במשרד.

לאחר הקורס ניתן להשתלב במשרד נסיעות כשכיר, אך ניתן גם לפתוח עסק עצמאי. אם רציתם להיות בעלים של עסק – זו עשויה להיות הזדמנות טובה עבורכם, שכן ההשקעה הכספית אינה גבוהה, תוכלו לבצע את העבודה מכל מקום שהוא, כולל מהבית, וכל הציוד שתצטרכו כולל טלפון ומחשב.

אחרי הכשרה בקורס ניתן לעבוד במשרד נסיעות או כעצמאי – אם רציתם להיות הבעלים של עסק משלכם – זו ההזדמנות שלכם.

כדי לעבוד כעסק עצמאי, עליכם לפתוח תיק במס הכנסה של עוסק מורשה או פטור. מכאן, אתם בעלי עסק עצמאי לכל דבר ועניין.

יש יתרונות רבים לעבודה כעסק עצמאי – אתם הבוס של עצמכם, אתם קובעים את שעות העבודה, את מידת ההשקעה ואת היקף הכספי. יחד עם זאת, משום שמדובר בעסק פרטי שלכם, המוטיבציה שלכם להצליח גדולה יותר – אתם העסק והעסק הוא אתם. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי כעצמאים מוטלת עליכם החובה לבצע את התשלומים לרשויות השונות (בניגוד למעסיק) להפריש לקופות הפנסיה ולקרן ההשתלמות. לחופש, כאמור, יש מחיר.

כדי להקים עסק משגשג, חשובה האמינות שלכם, המסירות, השירות ללקוחות והעבודה המקצועית שלכם, כמו קשרים עם חברות תעופה וספקי שירות. יכולת ארגון טובה שתוביל להצלחה ולתחושה טובה אצל הלקוחות שלכם.

לצד העבודה עצמה, כעצמאים תצטרכו אתם בעצמכם להביא את הלקוחות לעסק, לא תמיד מדובר בתהליך פשוט, בפרט לאור התחרות מול אתרי האינטרנט השונים. כדי להגדיל את העסק יתכן ותצטרכו לשווק ולפרסם את עצמכם, אך בטרם תעשו זאת, התחילו בקטן: ספרו לחברים, מכרים ומשפחה על העסק החדש, צרו עמודים עסקיים ברשתות החברתיות השונות (זה לא מצריך השקעה כספית) ותציעו את השירות שלכם. צרו בסיס לקוחות ראשוני והמשיכו משם.

בהמשך, כשתכנס הכנסה לעסק תוכלו להפנות משאבים כספיים גדולים יותר לצורך שיווק העסק, אך כל דבר בעיתו.
 

לצאת לדרך חדשה
 

כדי להיות סוכן נסיעות עצמאי, אתם לאזקוקים להרבה – בעיקר לעצמכם. לאחר שתעברו את ההכשרה המקצועית המתאימה של קורס יועצי תיירות, תוכלו לפתוח ברשויות תיק ומשם השמיים הם הגבול. זכרו שכדי שהלקוחות יקבלו שירות טוב ויהיו שבעי רצון מהמוצר שרכשו, עליכם להיות מאורגנים ומקצועיים – בעלי יכולת להכין את חבילת הנסיעה שלו על הצד הטוב ביותר. אולם מעבר לכך, לקוחות מחפשים אמינות, שירות טוב ויחס אנושי, שכן זהו הערך המוסך שלנו, סוכני נסיעות ובכלל בני אדם, על פני אתרי האינטרנט.