מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

דרושים מורי דרך – כך עלה הביקוש לתפקיד עם שליחות

על אף הנסיבות השונות, בשנים האחרונות הלך ועלה הביקוש למורי דרך בישראל. מה נדרש כדי להיות מורה דרך ומה היתרונות בלמידת המקצוע בבית הספר לתיירות?

כל אדם שיצא לטיול מאורגן יודע עד כמה מורה הדרך הוא קריטי להצלחת הטיול או לכישלונו. מורה דרך טוב יכול להעצים את החוויה עבור כלל המטיילים, לייצר עבורם זיכרונות שיילכו איתם שנים ארוכות קדימה. 

בשנים האחרונות חווה העולם כולו, וישראל בפרט, טלטלות שונות – מגפת הקורונה ששיתקה את המשק, ובעיקר את ענף התיירות, מצבים ביטחוניים ושבריריים, אירועי טרור ועוד. אף שענף התיירות הוא הראשון להיפגע ולהיסגר, עדיין הביקוש לטיולים, בישראל ומחוצה לה, עלה וכך גם הדרישה למורי דרך.
נראה, כי העולם שהיה סגור משך תקופה ארוכה, האנשים שבילו זמן רב מדי בתוך כותלי ביתם, כולם מבקשים כעת לצאת לטיולים: בין אם מדובר בטיולים אורבניים או טיולים בטבע הפראי, בטיול מקומי או במסע חוצה גבולות.
אף שהטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לרבים מאיתנו להוציא את כלל המידע הנחוץ לנו מתוך רשת האינטרנט, ניכר כי הדבר אינו מהווה תחליף למורה דרך בשר ודם. זה שמכיר את השבילים, את ההיסטוריה, את התרבות את ההקשרים הייחודים, למקום, לזמן ולחברה. 
על אף הנסיבות הייחודיות ואולי דווקא בגללם, הפך מקצוע מורי הדרך למקצוע מבוקש ונדרש. אך מהו בעצם התפקיד הזה? מה הוא דורש ועבור מי הוא מתאים?

 

ההבדל בין מורה דרך למדריך טיולים

רבים מבלבלים בין מורה דרך לבין מדריך טיולים מטעם מערכת החינוך, ואף שהשניים מדריכים טיולים, הם נבדלים בהכשרה, ברישיון ובעבודה עצמה. ההבדל העיקרי הוא בסוג ההסמכה. תקופת ההכשרה של מורה דרך היא ארוכה ושונה מזה של מדריך טיולים מטעם מערכת החינוך. הסמכתו של מורה הדרך נעשית באישור משרד התיירות ולאחר שמילא אחר התנאים המבוקשים ועבר את הבחינות הנדרשות. לעומת זאת, מדריך טיולים במערכת החינוך מקבל את הכשרתו בקורס מדריכי טיולים בארץ מטעם המשרד החינוך. 

 

למי מתאים להיות מורה דרך?

להיות מורה דרך זה להכיר את ארץ ישראל דרך הרגליים אבל זו גם שליחות להעביר את הידע הזה הלאה, לתיירים, תלמידים ולכלל המטיילים. כדי להיות מורה דרך בישראל יש צורך בהכשרה ובקבלת רישיון ממשרד התיירות, אך אין ספק כי הלימודים, ההתנסות והמקצוע הנרכש שווים את המאמץ. 

לא פעם, ההבדל בין טיול שגרתי לבין טיול בלתי נשכח, טמון במורה הדרך. היכולות של מורה הדרך הן מה שבסופו של דבר מייצר חוויה טובה ומקיפה עבור התיירים או המטיילים שאותם הוא פוגש. על כן, האיכויות המרכיבות מורה דרך מצוין, קשורות לכמה תחומים שונים – תקשורת, ידע ויכולת להתמודד במצבי לחץ ולהתאים את עצמו במהירות. 
מהן התכונות שמייצרות מורה דרך טוב? ראשית, סבלנות. היכולת לענות על שאלות שכבר ענה עליהן מספר פעמים מבלי לכעוס. מורה דרך טוב יגלה גם יכולת וגם התלהבות, כאילו הוא שומע את השאלה הזו בפעם הראשונה.

מורה דרך טוב צריך להיות מסוגל לייצר קשרים טובים עם "אנשים קשים". ברוב הפעמים הבעיה היא ש"אנשים קשים" לא יודעים שהם קשים. מדריכים גדולים יודעים לשלוט ב"גורם המפריע" בקבוצה. הם מתמודדים איתם והם שומרים על שאר חברי הקבוצה מפניהם. מורה טוב הוא אמפתי והוא תמיד רגיש לסביבה ולא יזיק לו גם חוש הומור טוב.
תכונה חשובה עבור מורי דרך היא נמרצות. יציאה לטיול כוללת ימים ארוכים, קבוצות גדולות, פעילות גופנית וניהול משברים כמעט יומיומי וכל אלה דורשים אנרגיה רבה, נפשית ופיזית כאחד. 

דייקנות היא בהחלט תכונה חשובה למורי דרך, מדובר אפילו בתכונה הכרחית. מדריך שלא מגיע בזמן גורם תסכול לכולם וגם יכול לשבש את המשך הטיול. גם ארגון היא תכונה ללא ספק חשובה. כאשר מורה הדרך מאורגן והסיור מתוכנן היטב, החוויה זורמת כמעט ללא מאמץ. למעשה, הלוגיסטיקה צריכה להיות כמעט בלתי נראית לעיני המשתתפים.
ידע זו אומנם לא תכונה, ומדובר בדבר נרכש, אך ללא ספק מדובר באיכות חשובה עבור מורי דרך. גם כאשר מורה הדרך לא נולד או גדל באזור שבו הם עובד, מורה דרך טוב ילמד בצורה מעמיקה את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, התרבות והמסורת של האזור. על מורה הדרך להיות מסוגל להצביע על נקודות ציון, לספר סיפורים על דמויות שקוראות לאזור בית, לזהות את החיות הנפוצות במקום ולהסביר על האוכל ועל היין המקומי. 

מורה דרך טוב מתפתח כל הזמן. מדריך טיולים טוב צריך ללמוד ללא הרף על היעד שלו. עליו לפעול כל הזמן לשיפור הכישורים שלו, הן מבחינת הידע והן מבחינת התקשורת שהוא מייצר.

 

קורס מורי דרך בביה"ס לתיירות

ישנן אומנם תכונות שמגיעות מבית ומסייעות למורה הדרך להפוך למורה דרך מצוין. אך ישנן גם איכויות נרכשות. ההכשרה שעוברים מורי דרך בבית הספר לתיירות מספקת בדיוק את זה. 
ביה"ס לתיירות מציע לכל מי שמעוניין ללמוד להיות מורי דרך את האפשרות להירשם לקורס באחד השלוחות ולהתחיל ללמוד, זאת במידה ועמד בתנאי הקבלה. תנאי הקבלה כוללים, בין השאר, תעודת בגרות מלאה, ידיעת השפה העברית, יכולת הבעה נאותה בעל פה והיותו של המועמד אזרח או תושב ישראל (בעל אשרה של תושב קבע). בנוסף, המועמד יעבור אישור של ועדת קבלה, בהתאם לדרישות משרד התיירות וכן יציג אישור רפואי על מנת שיוכל להשתתף בסיורים. 
מטרת קורס מורי דרך היא להכשיר את מורי הדרך להדרכת קבוצות מטיילים ישראלים וכן תיירים המגיעים לטייל בארץ. במסגרת הקורס יקבל המועמד מיומנויות מקצועיות להדרכת קהלי היעד השונים ויעבור סדנאות לניהול קבוצה תוך התנסות בשטח. נושאי הקורס הינם מגוונים ומטרתם לספק למורה הדרך ידע רחב ככל הניתן בתחומים השונים הבאים לידי ביטוי במהלך הטיול. בין השאר, גיאוגרפיה, ארכיאולוגיה והיסטוריה, דתות ומיעוטים, מדינת ישראל ואקטואליה, כלכלת ישראל, אומנות ותרבות ועוד.  

הסמכה כמורה דרך

הסמכה לעבודה כמורה דרך ניתנת למי שעומד בדרישות התוכנית, ובהם השתתפות סדירה בלימודים ובסיורים, עמידה בבחינות והגשת תרגילים ועבודות. מועמד שיעמוד בדרישות אלו יקבל תעודת "בוגר קורס מורי דרך מוסמכים" מטעם בית הספר הארצי לתיירות בישראל, בניהול אוניברסיטת חיפה. רישיון מורה דרך ארצי מטעם משרד התיירות יוענק למי שיעמוד בהצלחה בקורס מורי דרך בבית הספר לתיירות ויציג אישור על העדרם רישום פלילי מהמשטרה. 

יתרונות בית הספר לתיירות

בית הספר לתיירות נוסד לפני למעלה מ-60 שנה על ידי משרד התיירות בשיתוף החברה הממשלתית לתיירות, משרד העבודה והרווחה ורשות העתיקות. בהמשך, בשנת 1997 נרכש על ידי אוניברסיטת חיפה מתוך חשיבה כי על ענף התיירות לשמש כענף כלכלי מוביל במשק הישראלי. שנות הניסיון הרבות של בית הספר, מקצוענותו, שיטת הלימוד והיותו תחת חסותו של מוסד אקדמי מוביל, מעניק ללימודים בו יתרונות הן ברכישת המקצוע וההסכמה, הן במציאת עבודה לאחר תקופת ההכשרה והן ביכולת להמשיך ולהתקדם בעולם האקדמי לצד העבודה. 
בית הספר לתיירות מפעיל מרכז להשמה בעבודה לשירות בוגרי הקורסים. בוגריו נמצאים כיום בעמדות מפתח בענף ומסייעים למסיימים להשתלב גם כן. 

כגוף מקצועי ואקדמי עתיר ניסיון, מוביל בית הספר לתיירות את המגמות החדשניות השונות הן בתחום התיירות והן בשיטות הלימוד להכשרת מורי דרך, ומקצועות נוספים. דגש רב ניתן בבית הספר לתיירות על חדשנות ועל חשיבה יצירתית ועל כן תכני הקורס משתנים מעת לעת בהתאם למגמות העכשוויות בעולם התיירות. 

העובדה כי לבית הספר לתיירות סניפים ברחבי הארץ, מקל על המועמדים ומאפשר להם ללמוד בסביבה הקרובה לביתם. בשנים האחרונות, לאור פרוץ מגפת הקורונה והמגבלות על התקהלויות, החלו לשלב במסגרת הקורס גם לימוד מקוון, המאפשר למידה מהבית. 

בית הספר מנוהל על ידי אוניברסיטת חיפה מאפשרת לבוגרי קורס מורי דרך ליהנות מהכרה בתכני הקורס כשווי ערך לכ-30 נקודות זכות לתואר ראשון באוניברסיטת חיפה במספר חוגים. למורי הדרך גם מוצע מסלול לימודים מיוחד לתואר ראשון ולתואר שני באוניברסיטת חיפה בכמה חוגים, בהם גיאוגרפיה וארכיאולוגיה. 

 

מורה לחיים

קורס מורי דרך פותח את הדלת לעולם חדש של ידע במגוון תחומים לצד כלי הדרכה וארגון הדרושים לו לצורך עבודתו. הסמכה כמורה דרך מאפשרת למי שמעוניין בכך להדריך טיולים בכל רחבי הארץ ולמגוון קהלים. לצד זאת, יכול מורה הדרך להרחיב בהמשך את הכשרתו בתחומים אחרים בענף התיירות או בתחום האקדמי.