מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

מצפון ועד דרום – טיולי מפלים

עונת החורף היא התקופה ביותר לצאת לטייל בנחלי ארצנו. הגשמים מצטברים בנחלים, המפלים שוצפים וזה בדיוק הזמן לצאת לדרך ולראות את הטבע במלוא הדרו, כפי שלא ניתן לראות בשום עונה אחרת. קיבצנו כאן כמה מטיולי המפלים היפים ביותר בארץ, בצפון ובדרום. בטרם תצאו לטיול, הקפידו על זהירות יתרה, שכן בשל הגשמים חלק מהמסלולים הינם בוציים וחלקים.  

 

לצפון באהבה

מפל נחל החרמון (הבניאס)

שיאו של מסלול נחל חרמון הוא במפל הבניאס השוצף בתקופה זו של השנה, בשל הגשמים. בעונות גשומות במיוחד, נזכה לזרימה עוצמתית של הנחל שמקורה במי גשמים ושלגים מהר החרמון. המפל מתנשא לגובה של כעשרה מטרים וניתן להגיע אליו רגלית דרך גשר תלוי העובר מעל מי הנחל.

ניתן לצעוד לאורך הנחל, לצד הזרימה החזקה, ולהגיע לאזור עמק החולה, שם מתחבר הבניאס עם נחל דן ושניהם מתנקזים לנהר הירדן.

אזור נחל החרמון הוכרז כשמורה בינואר 1977 על שטח של כ-759.8 דונם ברצועה צרה לאורך הנחל. השמורה כוללת את נחל החרמון, הבניאס וגם את מפגש הנחלים דן וחרמון. בשנת 2009 הוחלט על הרחבת השמורה בעוד כ-500 דונם.

בונוס למטיילים באביב: בתקופה זו צומחים בשמורה בן חצב ינקינטוני ותורמוס ההרים.

נייוט באמצעות WAZE

 

מפלי פרוד

מפלי פרוד נמצאים למרגלות הר מירון והם זורמים לתקופה קצרה במהלך השנה, למספר שבועות בחורף ובאביב. היער העוטף את המפלים מתעורר לחיים בימי החורף וניתן ליהנות ממנו במסלול קליל בשבילים השונים. למפלים שני מוקדי זרימה עיקריים – העליון בין שפר לכביש 866 והתחתון ובו שני מפלים למרגלות קיבוץ פרוד.

המסלול המלא של מפלי פרוד מתפרס על פני כ-4.5 קילומטרים ונמשך כשעתיים שלוש, אך ניתן לפצל אותו למקטעים קטנים יותר.

בעונת החורף יהנו המטיילים מהנרקיסים הפורחים באזור ובפריחתן של הרקפת המצויה והכלנית המצויה.

ניווט באמצעות WAZE

 

נחל השופט

הטיול לצדו של אפיק נחל שופט מתאים לכל המשפחה והוא כולל מפל קטן, מעיין, מערות ואפילו טחנת קמח. מדובר במסלול מונגש המתאים לעגלות ילדים ולבעלי מוגבליות ומשכו בין שעה לשעתיים.

אורכו של המסלול, הממוקם ברמת מנשה, הוא כקילומטר וחצי והוא נחשב למטויל ביותר באזור. מומלץ ביותר להגיע לאזור בתקופת החורף שכן במהלך הקיץ הנחל מתייבש.

נחל השופט נקרא על שמו של שופט יהודי אמריקאי בשם יוליאן מק, שנחשב לפעיל ציוני בולט בארה"ב בימים של לפני קום המדינה. הקיבוץ הסמוך לנחל, רמת השופט, נקרא על שמו גם כן.

ניווט באמצעות WAZE

 

דרום – לך לך למדבר

עין גדי

עין גדי הוא נווה המדבר הגדול בארץ ובאזורו מעיינות ומפלים. למרגלות המצוקים ניתן להבחין ביעלים, שפני הסלע ופלגי המים הזורמים. גולת הכותרת של עין גדי – מסלול מפל דוד, מסלול המתאים לכל המשפחה שעובר דרך נחל ערוגות המומלץ לטיול בימי ענת החורף, בחלקו הוא נגיש לעגלות. חובבי האתגרים מוזמנים לנסות את מסלול מערת דודים האקסטרימי.

בשמורת עין גדי עוברים שני נחלי איתן – נחל דוד ונחל ערוגות ונובעים בה ארבעה מעיינות מתוקים: עין דוד, עין ערוגות, מעיין שלומית ומעיין עין גדי.

ניווט באמצעות WAZE

 

עין פרת

בשמורת הטבע עין פרת, הידועה בערבית כוואדי קלט, תמצאו נחל שופע מפלונים קטנים וגדולים, מעיין נובע, צמחייה ענפה ופינות פיקניק. מדובר בפינת חמד הנמצאת רק כעשרים דקות מירושלים.

מי המעיין, ששימש בעת העתיקה כמקור מים חשוב ליריחו, זורמים אל בריכת סלע טבעית. מהמעיין יוצאת אמה שמקורה בתקופה החשמונאית ואמה נוספת שנבנתה בתקופה המוסלמית הקדומה. לצידו התגדלו גם שרידים מהתקופה הביזנטית.

בימי החורף תוכלו גם ליהנות מפריחת כרכום חורפי ומפריחתה של הרקפת המצויה.

ניווט באמצעות WAZE

 

צאו לדרך

נכון שתמיד כיף להתכרבל תחת השמיכות עם כוס שוקו חם בימי החורף הקרים, אבל זו גם הזדמנות טובה לצאת אל הטבע שנמצא בימים אלו במלוא תפארתו. טיולים בקרבת מפלים הם משמחים במיוחד בתקופה זו של השנה, שכן במהלך תקופת הגשמים מצטברים מים רבים בנחלים ובמפלים, והיופי שבהם מיוחד במינו. בין בצפון ובין בדרום, תוכלו למצוא כמעט בכל אזור בישראל טיולים מפלים מהנים, חלקים קלילים יותר וחלקם מאתגרים, שיפתחו לכם צוהר לעולם של טבע מתפרץ.