מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

הקסם הבריטי - פארק ''אזור האגמים'' Lake District בצפון מערב אנגליה

מאת: הילה פז פילד, אנתרופולוגית מוסמכת, מדריכת טיולים בחו''ל ומנהלת עסק לטיולים קבוצות ולנוסע העצמאי באירלנד ובסקוטלנד. רודפת אורות צפון, מרחיקת לכת בטרקים וחובבת טיולים והרפתקאות.

טיול באזור האגמים הבריטי הוא טיול בן כמה ימים לשבוע (בהתאם לקצב ולסגנון שלכם וכמובן, גם לכיס) והוא טיול פנורמי, משגע, רווי נחת. מסוג המקומות של ''הדשא של השכן ירוק יותר'', עוד ועוד שאיפות אוויר של נחת, שלווה, קסם, שתחזרו לארץ ותגידו ''לא נמאס מהירוק הזה, מוכנים כבר לחזור לשם לטיול הבא''. מראות קסומים של נהרות, אגמים וחמישים גוונים של ירוק.  

פארק אזור האגמים בצפון מערב אנגליה

נעים להכיר - פארק ''אזור האגמים''

אז מה זה הפארק הזה בכלל? פארק ''אזור האגמים'' הוא אתר מורשת עולמית של אונסק''ו, נמצא 450 ק''מ צפונית ללונדון, אחרי ליברפול ולידס, ממש לפני הגבול עם סקוטלנד ולא רחוק מהעיירה הקסומה והמתוקה - יורק. צורת השטח שלו דומה לאיזו בליטה שיוצאת מהחוף המערבי של אנגליה בין נהר ''עדן'' לעיר קרלייר מצפון, עם פתח נהר ''קנט'' מדרום. האזור נמצא במחוז קמאבריה המנהל אותו. 

האזור המהמם הזה נחשב לגשום מאד ולכן מלא בנחלים, יערות קטנים, מפלים, כרי דשא שעליהן כבשים ופרות מלחחות עשב ונהנות מהמרחבים הירוקים, חוות קטנות פזורות לצד הדרכים, כבישים צרים ומפותלים שהם בהחלט חלק מהקסם הזה שנראה כמו גלויה בכל פינה (וגם הופך לאתגר לנהיגה). 

חובבי השירה הבריטית ודאי יכירו את האזור מהתנועה הרומנטית של קבוצת ''משוררי האגמים'' שבין הבולטים בה הוא המשורר וויליאם וורדסורת, ה-VIP של החבר'ה שמחבר מילים קסומות שמתארות את היופי הבלתי נדלה הזה. כבר מהמאה ה-19 האזור הזה הוא בין המתויירים ביותר בבריטניה וכך לימנו. זה אומר שצריך לתכנן ולקבוע מראש. 

כמה מילים על הפארק עצמו: מתפרש על 2,292 קמ''ר, בין הפופולריים ביותר מבין הפארקים הלאומיים של הממלכה המאוחדת. רוב שטחי האזור, למרות שהוא פארק לאומי - הם בבעלות פרטית, רק רבע מהשטח של הפארק נמצא בבעלות של אגודת ''השימור הלאומי''. רוב האזור הררי (אבל בקטנה, אין פה הרים גבוהים ברמות של צפון אירופה או צפון אמריקה), אגמים, נהרות ואזורים כפריים (מזכירה לכם שהכנרת, היא אגם במושגים בריטיים, אגם אינו שכשוכית). בפארק עצמו יש פעילות 'אנושית' במובן של פיתוח ותעשייה (מכרה צפחה, אתרי תיירות, מוזיאונים, חנויות וכן הלאה). ההתיישבות באזור היא בכפרים, לצד השטחים ההרריים, הפסגות הגבוהות של אנגליה נמצאות בפארק (ומתנשאות לגובה של כ-910 מטר), הר סקאפל פייק (אחד מהגבוהים ביותר בממלכה, אבל לא הכי. מתנשא לגובה של 978 מטר מעל לפני הים), הר קארגי בגובה 835 מטרים והפארק הוא גם בית לאגם העמוק ביותר באנגליה - אגם ווסטווטר והאגם הארוך ביותר, אגם וינדרמייר. מקומות קסומים ויפים לתמונה המשפחתית, הליכה יפיפייה וזכרון מתוק. 

איך מטיילים? 

מרבית התנועה בטיול תהיה ברכב ולכן חשוב לשכור רכב נוח, מרווח וממוזג לימי הטיול בהתאם לכמות הנוסעים. כל חברת השכרת רכב מאפשרת השכרה של GPS ומושב בטיחות לילדים - בתיאום מראש (שוב, עונה ומקום תיירותיים, חשוב להבטיח מראש). 

הנהיגה היא בצד שמאל בכבישים צרים, זה אומר שזה משהו שצריך לקחת בחשבון אך זה לא אזור של תנועה לחוצה לעבודה, אלא אזור בנהיגה נוחה, נעימה, לא חייבת להיות מהירה ולכן, אין סיבה שלא תצליחו לנהוג פה (עם אוריינטציה טובה, שליטה ובטחון ואפשר וכדאי גם לחפש ביו-טיוב כמה סרטוני המלצה והדרכה לנהיגה בצד שמאל). 

ניתן בהחלט לשלב את הנסיעות הפנורמיות עם פיקניקים כיפים (יש כמה סופרמרקטים קטנים בעיירות ובכפרים שניתן להצטייד בהם), הליכות ברמות קושי שונות (ובהתאם למה שמזג האוויר מאפשר) וכמובן שניתן בין לבין, לשלב קצת זמן במוזיקה השוקולד ביורק, טירות ואחוזות בין לבין או נסיעה קצרה יותר ארוכה לליברפול (כשעתיים לכל כיוון) אל אבק הכוכבים למוזיאון ''הביטלס''. 

איפה לטייל? 

  • צפון מזרח ומזרח: נתחיל באגמים שווים באזור: Derwentwater (כמו דר-וונט-ווטר, ''לשם הלכו המים'') לצד העיירה קזוויק ואגם Windermere ווינדרמר (ווינדר-מר ''יותר רוח'' :)) 

  • העיירות המרכזיות:

    • WINDEMERE (ווינדרמיר), BOWNESS (באונס) שהן המוקדים העיקריים של האזור ומן הסתם, יקרות יותר ומבוקשות יותר, הן הקרובות ביותר לאגמים ויש בהן אפשרויות לינה, מסעדות, חנויות, סוכנויות של טיולים מקומיים וקצת יותר אופציות וסיביליזציה. 

    • צפונה מווינדמייר - AMBLESIDE (אמבלסייד) עיירה קצת יותר קטנה, כפרית, יש בה חנויות לציוד טיילים, גלריות ואפשר לצאת ממנה לטיולי הליכה או טרקים קטנים בסביבת האגם.

    • העיירה GRASMERE - (גראסמיר) נקודה נוספת ליציאה לטיולי הליכה, נופים מתוקים ופנורמיים של גבעות, יערות, אגמים סמוכים. פחות צפוף מהמקומות הקרובים לעיירות הגדולות.

    • העיירה KESWICK (קאזוויק) מתוקה ממש, עם מדרחוב שוקק וחמוד ואפשרות להשכרת סירות לשייט קטן על האגם הסמוך, מסלולים לטיולי אופניים (שאפשר לשכור מהחנויות בעיירה עצמה) וטיולים רגליים בדרגות קושי שונות. 

  • בכל הכפרים והעיירות האלו תמצאו כל מיני סוגים של ספקי תיירות לטיולי יום וגם ''מרכז מבקרים - Tourist Information Center שמציע מידע חשוב ועדכני, המלצות והצעות, גם מפות ועלונים על אטרקציות באזור. תמצאו בעיירות בדרך כלל חנויות להשכרת ציוד, מדריכים וכן הלאה עם אווירה מאד אנגלית ומראה מאד פסטורלי במבנים המסורתיים המשומרים פה. הדרכים צרות וקטנות והתשתיות בפיתוח מתמיד בגלל תנועת האנשים לכאן. 

  • טיולי הליכה מומלצים:  Latrigg Walk מ-Keswick, או Wansfell Pike מ-Ambleside. 
    רוב המסלולים מתאימים למשפחה אבל קחו בחשבון שלעיתים יש טיפוס על גבעות, לא סלולות ולא תמיד פשוטות, אבל הנוף מהפסגה לגמרי שווה את זה (וגם תמורה טובה למאמץ, הצטיידו במים). 

 

טיול עוצר נשימה בפארק האגמים בצפון אנגליה

 

מרכז אזור האגמים למערב ומרכז האזור

אזור הררי יותר, אזורים פחות מיושבים, כבישים צרים והכל בכלל יותר קטן ופחות נוח או נגיש. מצד שני, ברמה של טיול זה אזור יותר ''אותנטי'', נידח, שליו ושקט אבל מצריך יותר תכנון מראש עם ילדים (שמצריכים שיעסיקו אותם). הנהיגה וההתמצאות ידרשו מכם קצת יותר אבל… כל כך יפה יפה יפה.

הנוף במעבר ההרים Honister Pass מדרום לעיירה קאזוויק הוא חלומי, במיוחד בנקודה שעוברים את אגם Crummock Water ואת הכפר Buttermere. המקומיים נוטים לנהוג פה קצת יותר מהר, אל תחקו אותם או תתחרו בהם, תנו להם לעקוף והמשיכו בקצב שאיתו אתם מרגישים בשליטה. ניתן לעשות פה מסלול מעגלי מקאזוויק ולעצור בנקודות שמושכות אתכם לתצפיות או סיור רגלי. קשה יותר למצוא פה הזדמנויות על הדרך מבחינת סיור מודרך או אטרקציות ולכן - קצת תכנון מראש יקל עליכם אלא אם אתם בעניין של מסלול פנורמי ברכב בלבד.  שימו לב - מעבר Hardknott Pass קסום ברמות אחרות, יופי של תצפיות על אגמים שאין כדוגמתם באזור. אבל לא מתאים למשפחות עם ילדים או נהגים שקצת יותר לחוצים על הנהיגה פה וחשוב מאד ללכת על זה רק במזג אוויר נוח. הכביש הזה הוא בין הקשוחים ביותר באנגליה היות והוא מאד מצוקי, משובש בחלקים (נזקי מזג האוויר, הזנחה וזה) וצר מאד. 

 

דרום מערב

לא האזור המבוקר ביותר באזור האגמים אבל יש פה נקודות כל כך מתוקות, פינות חמד של ממש והזדמנות להתרחק מההמון (תלוי בתקופת הטיול שלכם). האזור נקרא Eskdale או Santon Bridge. אם אתם שוהים באזור יותר מכמה ימים ומחפשים נקודת סיום נחמדה ללילה או 2 נוספים אחרי הנקודות המרכזיות, הקדישו זמן גם לאגם Wastwater (ווסטווטר - כמו ''מים מערביים''). יש פה חניון מסודר לרכב ונקודת יציאה למסלול הליכה אל הר Scafell Pike (סקפל פייק), בין הגבוהים באזור. 

מסלול בדרגת קושי בינונית שמתאים לאוהבי לכת (ולא רק מטיבי), אפשר לבחור אופציות מבין השבילים לפי רמת קושי, העפלה לפסגה תקח בין 5-8 שעות (תלוי קצב ושביל), אין סימון שבילים. בעונת התיירות תפגשו פה מטיילים נוספים (ואפשר לעקוב אחריהם). חובה להגיע עם מפות מתאימות. יש פה רכבת קיטור ישנה, טירת מאנצ'סטר וגינותיה ועוד כמה פינות חמד באזור. 

נסיעה פנורמית דרך Ulpha ו-Devoke Water יפה, אם עוזבים לכיוון דרום זו בהחלט אופציה, אבל גם כאן הכבישים צרים ויש לנהוג בזהירות. 

ניתן לרכוש באמזון מפות הליכה ומפות נסיעות באמזון (חפשו: "lake district ordnance survey map").

 

תחבורה והגעה אל האזור 

הגעה בטיסה: נוחתים בכל אחד משדות התעופה באזור: ליברפול - במרחק שעה וחצי נהיגה (125 ק''מ), לידס - במרחק שעתיים נהיגה (175 ק''מ), אדינבורו, סקוטלנד במרחק 3 שעות נהיגה (230 ק''מ) וגלזגו, במרחק שעתיים וחצי של נהיגה (229 ק''מ). אם אתם ממש מתעקשים לנהוג מלונדון, הית'רו במרחק 4.5 שעות נהיגה (420 ק''מ). 

הגעה ברכבת: מומלצת אם אתם נוחתים בלונדון ורוצים לחסוך לעצמכם את הזמן, העייפות, הדלק. ניתן להגיע ברכבת אל: קנדל (4.5 שעות וכ-3 החלפות רכבות), יורק (3 שעות ו-10 דקות והחלפה אחת של רכבת), לידס (3.5 שעות נסיעה, החלפה אחת של רכבת), ליברפול (3.5 שעות וכ-3 החלפות רכבות). אם מגיעים מהצפון (סקוטלנד) ניתן להגיע גם ברכבת מאדינבורו (שנמצאת במרכז העיר, לא באזור השדה) אל קנדל כ3.5 שעות כ-4 החלפות שכוללות גם אוטובוס אחד). 

כמובן שבכל נסיעה ברכבת חייבים לרכוש כרטיסים מראש בעונת התיירות, להגיע בזמן ולודא את זמני היציאה של הרכבות. היציאה מהית'רו היא ברכבת אל פיקדילי וממנה בנסיעה אל אחת מהערים הנ''ל. חובה לודא מראש שבעיר שאתם מתכננים להגיע אליה עם הרכבת, יחכה לכם רכב שכור שהזמנתם מראש, אל תבנו על זמינות ברגע האמת אם לא הזמנתם מראש. 

לתשומת לבכם: הערכות קצב הנסיעה בגוגל מפס לאו דווקא תואמות את המציאות בשטח - הכבישים צרים והתנועה לעיתים קרובות איטית, במיוחד בתקופות עומס המטיילים. ניתן להוסיף כ-25% זמן לאורך הנסיעה. 

 

איפה כדאי לבלות את הלילה? 

הלינה המומלצת באזור היא ''בצימרים'' ואנחנו ממליצים להזמינם כמה חודשים מראש, הבריטים כמו האירופאים נוטים לתכנן את הטיולים באזורים האלו זמן רב מראש (אפילו שנה) ולהזמין מראש לתאריכים המבוקשים. יש כמה סוגים של צימרים וכך גם טווח של מחירים ליחיד/זוג/משפחה:

בתי הארחה Bed & Breakfast: מדובר בחדר בתוך מבנה שבו לעיתים חולקים חדרי שירותים ומקלחת או שבו יש שירותים in suite משמע, השירותים פרטיים לשימושכם. זה לא מובן מאליו וחשוב לודא את זה. יש טווח רחב בין חדר אירוח בבית שבו גרים מנהלי הצימר או בית הארחה של ממש עם כמה חדרי אירוח. כשמו כן הוא - מיטה וארוחת בוקר ולכן במקומות מהסוג הזה תקבלו גם ''ארוחת בוקר בריטית''. 

אתר Airbnb: בו אתם מזמינים דרך ובפיקוח האתר/האפליקציה חדר/ חדרים במיקום שבו אתם מעוניינים, לרוב לא מגישים ארוחת בוקר, אתם מזמינים מקום לינה בלבד. חשוב מאד לקרוא את ההנחיות של מקום ההארחה ולהסכים לתנאים של המארחים, כל מארח מגדיר את התנאים שלו ולכן אנו מדגישים שחשוב מאד לקרוא את התנאים לפני שאתם מזמינים (תשלום/ שעות הגעה/ שימוש בחשמל או במתקנים של המקום/ חניה/ תשלום על חניה/ שימוש במטבח / שימוש בקמין/ וכן הלאה). 

אתר Booking: אין מלונות רבי-קומות באזור וזה חלק מהקסם של האזור (יד ביד עם זה שאין היצע רחב של מקומות לינה באזור השמורה), אם אתם מעדיפים מלון תצטרכו ללון באחת מהעיירות באזור (אין הרבה מהן, וגם בהן אין מלונות רבי-קומות משמעותיים). ניתן למצוא באתר גם צימרים עם תנאי ביטול ומדיניות משלהם, גם פה כדאי וחשוב לקרוא את התנאים. 

 

מזג אוויר והתארגנות בהתאם

מזג האוויר באזור לא צפוי וגם במהלך היום עלולות להתחלף ארבע עונות במהלך היום. קמים עם שמש יפיפייה אך קרירה, בצהריים כבר גשום נורא ואחרי שעה פתאום עולה השמש חזרה. אין לדעת ולכן שיטת ''הבצל'' בלבוש שכבות היא המומלצת ביותר. 

רשימת ציוד/ לבוש מומלצת לטיול לגדולים וקטנים: חולצה דקה/קצרה, שכבה קצת יותר עבה נוספת, מעיל גשם (שאותו חשוב מאד להפריד ממעיל שמטרתו לחמם, לא כל פעם שיורד גשם - קר, ולכן כדאי ששכבת ההגנה האטומה תהיה דקה ותמלא את המטרה היחידה שלה: להגן מגשם), מטריה חזקה (ולא אחת שמתהפכת בקלות), כובע גרב או כל כובע שיכול להגן על האזניים, קרם הגנה מהשמש (זה שלא חם לכם, לא אומר שאין קרינה), שפתון למניעת סדיקת השפתיים, מכנסי טיולים נוחות (במיוחד כאלו שמנדפות זיעה או מים במקרה של גשם). נעלי הליכה טובות ועדיף כאלו שאטומות למים - למניעת החלקה במקרה של גשם.

הנופים המדהימים באזור פארק האגמים שבצפון מערב אנגליה