מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

לימודי תיירות דווקא בתקופת משבר וסכסוך

מדינת ישראל היא הבית, אך היא גם מקום לא פשוט לתפעול עסק תיירות. מדי מספר חודשים או שנים, המדינה האהובה שלנו מוצאת עצמה בסכסוך בטחוני, משבר או מלחמה. לצערנו, גם עכשיו, אנחנו כבר יותר מ-10 חודשים בתקופה מאתגרת הן בדרום והן בצפון. כאמור, בתקופות משבר, תחום התיירות הוא אחד הראשונים שסופגים מכה קשה – בתי המלון והצימרים, מורי הדרך שלא יכולים להוציא טיולים, מפעילי האטרקציות ואפילו עסקי המזון המתבססים על תיירות, בין אם תיירות חוץ או פנים.

משברים מדיניים יוצרים שיבושים משמעותיים בתעשיית התיירות, הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית. השפעות אלו כוללות:

  • ירידה חדה במספר התיירים: הטילים והכטב''מים מצפון ומדרום, את השרפות ואת סגירת האזורים, כמו גם אזהרות המסע וביטול הטיסות, מובילים לירידה במספר התיירים מבית ומחוץ.

  • נזק לתדמית היעד: מדינות ואזורים שנפגעו ממשברים מדיניים סובלים מפגיעה קשה בתדמיתם כיעדים תיירותיים בטוחים ואטרקטיביים, וכך גם מדינת ישראל.

  • הפסדים כלכליים כבדים: התעשייה התיירותית תורמת תרומה משמעותית לכלכלה, והירידה במספר התיירים גורמת להפסדים כבדים לעסקים מקומיים שצריכים שיקום כלכלי כבד בתום המלחמה, בנוסף לשיקום התדמיתי.

עם זאת, דווקא בתקופות כאלה, נפתחות הזדמנויות ייחודיות לאלו שבוחרים ללמוד ולעבוד בתחום התיירות.

 

למה בכל זאת להתחיל לימודי תיירות דווקא עכשיו?

לתיירות יש ביקוש חוזר

לאחר תקופה של מתיחות, בייחוד ארוכה שכזו, קיים ביקוש גובר לחוויות ואטרקציות חדשות וישנות, לטייל במקומות לא מוכרים או כאלה שלא היינו בהם, לצאת לנפוש ולהירגע מהסטרס ולהתאחד עם משפחה וחברים במקומות אהובים. 

בנוסף, אנשים רבים מחפשים דרכים לתמוך באזורים שנפגעו. אם כרגע אנחנו עושים זאת ב"שלט רחוק" על-ידי הזמנות אונליין של מוצרים ו/או יבולים חקלאיים וביקורים בפופ-אפים של מקומות שונים שנפתחו באזורים שלא נפגעו, ברגע שהמלחמה תסתיים – אנשים יגיעו פיזית לתמוך ולהפגין סולידריות: בתי המלון והצימרים יחזרו לפעול, אטרקציות יחזרו להיות מבוקשים ובפארקים, בנחלים ובשמורות הטבע שלנו נחזור לראות משפחות שמחות ומבלות.

לצערנו, השביעי לאוקטובר ואיתו המלחמה הובילה ללא מעט מקומות מוכי אסון. אנחנו מדינה חזקה שיודעת להתגבר על משברים, אך מקומות שכאלה מעוררים סקרנות. אנשים מחפשים להגיע ולשמוע סיפורים על מקומות שנפגעו, ללמוד ולהכיר את ההיסטוריה שהתחוללה שם, כי זאת ההיסטוריה שלנו. זאת אולי לא התיירות השמחה שאנחנו מכירים אך כן חשוב לעודד אנשים להגיע למקומות האלה, לגלות אותם מחדש, להקשיב לסיפורים, להמשיך לספר אותם ובעיקר – לזכור.
 

התפתחות מקצועית מהירה

אנחנו יודעים איך אנחנו נכנסים למשבר, אך לא תמיד יודעים איך אנחנו יוצאים ממנו. ככל שנדע לתת פתרונות יצירתיים יותר, כך נוכל לחזור לשגרה בצורה מהירה יותר כשהמלחמה תסתיים. חשיבה יצירתית מובילה להתפתחות מהירה של כישורים חדשים וחשיבה יצירתית היא תמיד טובה הן בתקופת הלימודים והן לאחר מכן. 
משברים יכולים להוביל לפיתוח מוצרים תיירותיים חדשים ומעניינים. למשל, ניתן לפתח מסלולי טיולים המתמקדים בהיסטוריה, בתרבות ובמורשת של האזור, או להציע חוויות תיירותיות ייחודיות הקשורות לשיקום ושחזור. מי שלומד תיירות בתקופה כזו, יכול להיות שותף פעיל בפיתוח מוצרים אלה.

עוד דבר שקורה בתקופת משבר, אנשים מאבדים את עבודתם, יוצאים לחל"ת, מחליטים על שינוי מקצוע ודבר זה פותח צוהר לאנשים חדשים המעוניינים להיכנס לתחום. 
גם בתקופת הקורונה התיירות נפגעה ראשונה, ואנשים החליטו לעזוב את התחום. מנגד, דווקא בתקופה זו, אנשים ראו את הפוטנציאל שיהיה לאחר מכן והלכו ללמוד את התחום, להתפתח ולהתמקצע כי פתאום היה ביקוש מחדש לתיירות. כך גם יקרה בתום המלחמה. אנשים יחזרו לשגרה, ירצו לנוח, לתמוך, לפרגן ועסקי התיירות יחזרו לחיים ואיתם האנשים שצריכים לתפעל אותם. 

לימודי תיירות מאפשרים לסטודנטים לפתח רשת קשרים מקצועית רחבה. בתקופות של משבר, קשרים אלה יכולים להיות חיוניים למציאת עבודה ולהתקדמות בקריירה. בנוסף, קשרים עם אנשי מקצוע בתחום יכולים לסייע בהבנת השינויים המתרחשים בתעשייה ולמציאת הזדמנויות חדשות.
 

בניית תדמית חיובית

לאחר תקופה של משבר, ישנה חשיבות רבה לשיקום התדמית של יעד תיירותי. מדריכי טיולים ומקצוענים בתחום המלונאות יכולים לשמש כשגרירים של המדינה או האזור, ולהציג בפני תיירים את ההיבטים החיוביים והייחודיים של המקום. בכך הם תורמים לבניית תדמית חיובית ולמשיכת תיירים חדשים.

 

מדוע דווקא מדריכי טיולים ומלונאות?

  • גמישות: מדריכי טיולים ומלונאים נהנים מגמישות רבה בעבודה. הם יכולים לעבוד בשעות גמישות, לטייל למקומות חדשים ולהכיר אנשים מהארץ והעולם.

  • סיפוק אישי: אין ספק כי יש סיפוק רב בעבודה עם אנשים, בעזרה להם לחוות חוויות חדשות וליצור זיכרונות בלתי נשכחים ולספר את הסיפור של המקום בצורה כזאת שגורמת לאנשים להמשיך לספר אותו. 

  • התפתחות מקצועית: תחום התיירות הוא דינמי ומשתנה כל הזמן. מדריכי טיולים ומלונאים נדרשים להתעדכן כל העת במידע חדש, ללמוד שפות חדשות ולהרחיב את הידע שלהם בתחומים שונים. לימודים ועבודה בתנאי משבר יכולה לסייע בפיתוח כישורים אישיים חשובים, כגון גמישות, סבלנות ועמידה בלחץ.

  • יזמות: משברים יכולים לעורר רעיונות עסקיים חדשניים בתחום התיירות. באמצעות הקשרים שמפתחים בתקופת הלימודים ואחריה, ניתן אף לקדם את הרעיונות האלה. 

 

בחרתם ללמוד תיירות? חשוב לדעת כי למרות ההזדמנויות יש גם אתגרים

  • אי וודאות: אם החלטתם ללמוד תיירות בתקופה קשה כמו מלחמה, אתם יודעים שקיימות תקופות של אי-וודאות. אי-וודאות לא עושה לאף אחד טוב, ולא משנה באיזה מקצוע, אך בתחום התיירות הוא ללא ספק אתגר גדול ומיוחד ויש לקחת בחשבון תקופות שכאלה ולהתכונן אליהם מראש.

  • תחרות: התחרות בתחום התיירות היא גבוהה מאוד. כדי להצליח, יש צורך להיות יצירתיים, חדשניים ומציעים חוויות ייחודיות.

  • הכשרה מתמדת: על מנת להישאר רלוונטיים בשוק העבודה, מדריכי טיולים ומלונאים חייבים להשקיע בהכשרה מתמדת ולפתח את הכישורים שלהם. בבית הספר לתיירות אנחנו מציעים מגוון סדנאות וקורסים שונים, וכן וובינרים, הרצאות וחומרים ייעודיים לבוגרים שלנו. 

 

למרות האתגרים הרבים, לימודי תיירות בתקופת משבר יכולים להוות הזדמנות ייחודית לפתח קריירה משמעותית ומאתגרת. מי שבוחר ללמוד ולעבוד בתחום זה, תורם לשיקום אזורים שנפגעו, בונה גשרים בין תרבויות ומפתח כישורים יקרי ערך.
דווקא בתקופות של חוסר ודאות, ישנה חשיבות רבה להשקיע בלימודים בתחום התיירות, ולהיות חלק מהכוח המניע לשיקום ושגשוג. וכמובן, מי שחולם לעבוד בתחום התיירות – זה אפשרי וחשוב לא לוותר על חלומותיו ולנצל את ההזדמנויות הרבות שמציע השוק, גם בתקופות מאתגרות שכאלה.