מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

המזוודה לא הגיעה – מה עושים?

אין דבר שיותר מזוהה עם נדודים וטיולים יותר מהמזוודה. עוד לפני שיוצאים לדרך, אנחנו חושבים ומתכננים מה נארוז, מה ניקח, על מה נוותר? וזה די ברור, כי המזוודה היא הקשר שלנו לבית כשאנחנו לא נמצאים בו. הקופסא הקטנה הזו מכילה את כל מה שאנחנו צריכים למסע שלנו ועל כן יש לה חשיבות גדולה. החפצים שבה עונים על הצרכים היומיומיים שלנו אך מנגד גם על הצרכים הרגשיים שלנו. אך מה עושים אם המזוודה לא הגיעה? כיצד יש לפעול אם המזוודה הלכה לאיבוד בטיסה?

 

המזוודה – איתנו מהמאה ה-16

 לא מפתיע לגלות שהמזוודה, המשמרת כאמצעי אחסון לנסיעות, נמצאת בשימוש כבר כאלף שנה. למעשה כבר בסוף המאה ה-16 הגה המילון האנגלי "אוקספורד" את המילה הלועזית ל"כבודה". כבר בראשית הדרך שימשה המזוודה ככלי למי שביקשו לעבור מארץ לארץ, אך בהשוואה להיום היא הייתה כבדה ומסורבלת הרבה יותר. באזור המאה ה-19, וככל שהתאפשר לעוד ועוד אנשים לנדוד ולטייל ממקום למקום, הפכה המזוודה לקלה יותר, זולה ומודרנית יותר.

בעשורים האחרונים של המאה ה-20 פותחה המזוודה על גלגלים. תחילה, מכירותיה היו מאכזבות שכן גברים רבים לא הסכימו לרכוש אותן וראו בהן רכוש נשי בלבד. עם הזמן, הלכה והשתנתה הדעה וכיום אינה נתפסת עוד כמזוודה לנשים בלבד.

 

המזוודה כסמל של היהודי הנודד

 קשה להסביר את זה אבל נראה כי ליהודים ולישראלים ישנו קשר רגשי, עמוק ותרבותי למזוודה. הסוגייה של היהודי הנודד מלווה את ההיסטוריה שלנו ונקשרת לסמלי השואה שחווה העם היהודי בגולה. המזוודה עבור הישראלי היא כל עולמו ונקשרת למשהו עמוק יותר מאשר קופסא להעברת החפצים. אנחנו נזכרים באבות אבותינו שעלו לארץ עם מזוודה אחת מרופטת, את אלו שגורשו עם תיק קטן ונדדו ממקום למקום בניסיון למצוא בית. המזוודה עבור אותם האבות הייתה כל עולמם, כל רכושם. על כן, כשאנו יוצאים למסע, ואפילו מדובר בסוף שבוע קצר, הזיכרון התרבותי הקולקטיבי שלנו יוצר מחויבות גדולה לאותה המזוודה.

 

איזו מזוודה ניקח לטיול?

החוקים של חברות התעופה מאפשרים העלאת מזוודה עד 23 קילו וטרולי עד 8 קילו. בשנים האחרונות, עם כניסתן של חברות התעופה הזולות, ברבים מהמקרים תאלצו לשלם על מזוודה בעת התשלום על כרטיס הטיסה.

העומסים בנמלי התעופה, שנראה כי מאז נפתחו השמיים רק הולכים ומתרבים, יצרו גם בלאגן גדול בתחום המזוודות. דיווחים הולכים וגוברים של מזוודות שלא הגיעו ליעדן בזמן וחמור מכך – הלכו לאיבוד אי שם בין שמיים לארץ, בין ישראל לגולה.

בניסיון למנוע עוגמת נפש של איבוד המזוודה, כדאי לחשוב על צמצום המשא שלכם. במידה ותוכלו לטוס קלילים ולהסתפק במזוודה עליה למטוס, מזוודת טרולי קטנה, תחסכו את הסיכון בלאבד אותה. מה גם שתוכלו לחסוך לכם בשדה התעופה עוד תור (גם ככה יש מספיק תורים).

אל תדאגו, בנתב"ג, בניגוד לשדות תעופה זרים, ניתן לעבוד בידוק כבודת יד עם נוזלים. המשמעות היא שתוכלו לעבור עם הבשמים, השמפואים וכל מה שאתם זקוקים לו לטיול במזוודת היד.

 

הדבר הראשון שצריך לעשות אם המזוודה לא הגיעה!

במידה והחלטתם בסופו של דבר לטוס עם מזוודה חשוב ביותר לוודא שיש לכם ביטוח כבודה. במרבית מחברות הביטוח תוכלו לרכוש ביטוח למזוודה, דבר שיאפשר לכם לדרוש פיצוי במידה וזו תלך לאיבוד.

ירדתם מהטיסה, והמזוודה לא הגיעה למסוע המזוודות? עליכם לגשת לדלפק חברת התעופה או חברת שירותי הקרקע. אל תעזבו את המקום מבלי לעשות זאת. הדיווח המיידי הזה הוא שיאפשר לכם בהמשך להתנהל מול חברת הביטוח כדי לקבל פיצוי, במידה שהיא אכן אבדה.

זכרו כי חברות הביטוח מפצות נוסעים מבוטחים שאיבדו את המזוודות שלהם בסכום של 150 דולר, כדי לאפשר רכישת מוצרים בסיסיים להמשך השהות. אולם כדי לקבל את הפיצוי עליכם לבקש מחברת הביטוח למלא טופס לאובדן או אי הגעת המזוודה. את הטופס העבירו לחברת הביטוח להמשך הטיפול עד לקבלת הפיצוי.

 

העתיד כבר כאן – הטכנולוגיה שתשמור לכם על המזוודה

ה-AirTag וה-SmartTag הם למעשה מכשירי מעקב קטנים שניתן להצמיד לכל חפץ (ארנקים, מזוודות, מחזיקי מפתחות, תיקים וכן הלאה) המאפשרים דיווח לנייד על מקום הימצאם.
ה-AirTag מיועד ללקוחות אפל ואילו ה-SmartTag מיועד ללקוחות סמסונג. אם חיברתם את המכשיר למזוודה שלכם, כל מכשיר סמארטפון שעובר על ידה מעדכן את המיקום העדכני שלה וכך ניתן לדעת בזמן אמת היכן היא נמצאת. זוהי טכנולוגיה שתסייע לכם לדעת האם המזוודה בישראל, על המטוס, או במדינה זרה וגם תכוון אתכם לפנייה לגורם המתאים.

העומסים והטירוף בשדות התעופה פוגעים בשירות שאנחנו מקבלים לפני ואחרי הטיסה שלנו. הפחד הגדול שלנו הוא שהמזוודה הלכה לאיבוד בטיסה ולא תגיעה ליעדה, הן משום שהיא מכילה את החפצים שאנו זקוקים להם לצורך הנסיעה והן בגלל שאנחנו מחוברים אליה (ואל החפצים) באופן רגשי. חשוב לדעת מה צריך לעשות במידה והמזוודה לא הגיעה, לדעת איך מצמצמים את הסיכוי שזה יקרה, ולמי לפנות על מנת שנקבל פיצוי.