מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

המלצות לקיץ - מסלולי המים השווים בישראל

הקיץ כבר דופק בדלת, ועוד רגע יצאו הילדים לחופש הגדול. זו תקופה מצוינת לצאת לטיולים משפחתיים, וכדי להתמודד עם החום של יולי-אוגוסט, אספנו עבורכם את ההמלצות החמות לטיולי מים כיפים ומהנים. כאלה שמצד אחד יצננו אתכם ומצד שני יאפשרו לכם לראות את הטבע, לצבור חוויות וזיכרונות נעימים. 


שמורת עין גדי – נחל דוד ונחל ערוגות

שמורת הטבע הממוקמת בשוליו המזרחיים של מדבר יהודה, על חוף ים המלח וכ-400 מטר מתחת לפני הים. בשל הפרשי גובה גדולים בשמורה היא מאופיינת במתלולים חריפים. עין גדי הוכרזה כשמורת טבע כבר בשנת 1971 ובשטחה זורמים שני נחלי איתן – בצפון נחל דוד ובדרום נחל ערוגות. מי שמחפש טיול המשלב מים, ייהנה בשמורה זו מארבעה מעיינות מתוקים הנובעים בה (מעיין דוד, עין ערוגות, מעיין שולמית ומעיין עין גדי) שמקורם במי הגשמים היורדים בהרי יהודה. 

השמורה מנוהלת על ידי רשות הטבע והגנים והגישה אליה מוסדרת בתשלום ומוגבלת בזמני כניסה. על מנת להיכנס למקום יש לרכוש כרטיס כניסה דרך הרשות.
מי שמגיע לעין גדי יכול לבחור בין מספר אפשרויות טיול, הכוללים גם מסלול מונגש המתאים לעגלות ילדים. 

המסלול הקל והמונגש הוא של נחל דוד ומפל שלומית ומשכו כשעה וחצי. במהלך המסלול תוכלו להבחין ביעלים, שפני סלע ובצמחייה הייחודית לאזור. כמובן שכדאי ומומלץ להשתכשך בבריכות הנחל. 

המסלול הבינוני בעין גדי הוא זה של נחל ערוגות. מדובר במסלול שאורכו כ-6 קילומטרים ובמהלכו ניתן לצעוד בתוך מי הנחל. מסלול זה כולל גם מפל נסתר ואת בריכות האיסיים שגם בהן ניתן להשתכשך ואפילו ממש לשחות. 

מסלול נחל דוד לנחל ערוגות 

זהו המסלול הקשה המיועד למיטבי לכת. מסלול זה כולל הליכה בנחל דוד, דרך מפל אל המקדש הכלכוליתי ועין גדי. משום תמשיכו למצפה עין גדי ולמפל הנסתר ומשם לבריכות. הקושי שבמסלול זה הוא הטיפוס מנחל דוד לרמת המדבר, טיפוס של כ-600 מטר בגובה והוא כולל גם ירידה תלולה בהמשך הדרך. על פי הערכות רשות הטבע והגנים אורכו של המסלול כ-8 שעות לטיול. 

אטרקציות – מוקדי העניין המרכזיים בעין גדי כוללים, בין השאר, את המגלשה (הגליצ'ה) – בריכה שעליה מגלשה מאבן טבעית. המפל הנסתר שבשמורה, שגובהו כ-10 מטרים ומתחתיו בריכה, מהווה נקודת עניין נוספת. 
 

עין הבשור  

מעיין עין הבשור נמצא בשטח של הגן הלאומי אשכול בנגב המערבי, ממערב לאופקים. בניגוד למעיינות נוספים באזור צאלים, מדוע במעין הנובע גם בתקופת הקיץ. גודלו של הגן הלאומי כ-3,000 דונם והוא כולל מדשאות, עצים וצמחייה. ניתן לעלות למצפור הממוקם בשטח הפארק או לצד למסלול הליכה לאורך המעיינות. המסלול מתאים לכולם ומי שמחפש מסלול מאתגר יותר יכול לצאת למסלול אל תל שרוחן, הנמשך כשעתיים. 

אטרקציות - באתר מספר בריכות שכשוך, פינות פיקניק ומנגל כמו גם מסלולי אופניים מסומנים. להנאת המטיילים הוצבו בסמוך לבריכות השכשוך גם מתקני שעשוע לילדים.

הפארק מתופעל על ידי קק"ל, רשות הטבע והגנים ומועצה אזורית מרחבים. הכניסה היא בתשלום ועדיף להירשם מראש. רשות הטבע והגנים מפעילה במקום גם חניון לילה לאוהלים ולקרוואנים.  

נחל ג'ילבון

הדרך הטובה ביותר להצטנן מחום הקיץ בגולן. מימיו הצלולים של נחל הג'ילבון, הזורמים דרך המפלים אל עמק החולה, מייצרים את מסלול המים האולטימטיבי לאוגוסט. נחל הג'ילבון נמצא בגבול הדרומי של שמורת מורדות הגולן בה נחלים, קניונים ומעיינות הזורמים כל השנה. שניים מהנחלים – עורבים וחמדל – זורמים רק בעונת החורף.  

יש שני מסלולים בנחל ג'ילבון. הראשון, מסלול מעגלי של כ-3 קילומטר, שמשכו כ-3 שעות. מדובר במסלול הקצר מבין השניים, אך גם הוא יכול לאתגר, שכן הוא כולל טיפוס בדרגת קושי בינונית בסופו. המסלול עובר במפל ג'ילבון ומפל דבורה. 

המסלול השני, ארוך יותר ואורכו כ-5 קילומטר. מסלול זה אינו מעגלי ובמהלכו תעברו בבריכת הקצינים של עין ג'ילבון. במסלול זה נדרש רכב נוסף שימתין בסוף המסלול.
אטרקציות: בשני המסלולים תהנו מבריכות המים המצננות. 

נחל הקיבוצים 

נחל הקיבוצים הינו נחל איתן בעמק בית שאן, המנקז את עין חומה ואת עין מגדל. מימיו הצלולים של הנחל, אל מול חומו של הקיץ, הופכים אותו לאחד המסלולים המהנים והיפים ביותר בישראל. 

נחל הקיבוצים, שנקרא בערבות עין אלג'מאעין (מעין שתי הקבוצות) זורם בכל ימות השנה. סמוך למקום בו מתנקז הנחל לתעלות מסודרות, נבנתה בריכה גדולה האוגרת את מימיו. הבריכה תחומי בשני גשרי עץ והיא מוקפת בשולחנות פיקניק. מתחם הבריכה הינו נגיש ומוסדר בשביל אספלט מישורי. הכניסה אליו היא ללא תשלום.  
מי שמעוניין במסלול הליכה, יכול לצעוד במסלול מעגלי רטוב בנחל.

משך המסלול כשעתיים ואורכו כשני קילומטרים בלבד. אטרקציות – במהלך המסלול, מעל הנחל, הוצבו צינורות ענק בהם יכולים הילדים להתגלש. 

גן לאומי ירקון – מתחם תל אפק

שמורת הטבע, המתופעלת על ידי רשות הטבע והגנים ממוקמת בין פתח תקווה לראש העין. שמורת הטבע הנפלאה הזו היא מקום מצוין לבילוי בימי הקיץ, מוצלת, מאובזרת בגן שעשועים קטן וכמובן, גולת הכותרת: בריכות שכשוך מקסימות שאין ילד שלא ישמח לטבול בהן. 

בשטח השמורה מבצר אנטיפטרוס, אליו ניתן לטפס (בשביל נוח ונגיש), וכן אגם מלאכותי שמקור מימיו במי המוביל הארצי. האגם נבנה בשקע טבעי שהיה במקום והוא הפך בית גידול לבעלי חיים שוכני מים. 

מי שחפץ במסלול הליכה יוכל לצעוד מתל אפק דרך ברכות הנופרים אל מקורות הירקון. באזור צמחיית נחלים עשירה ובעלי חיים ייחודיים לאזור. 
אטרקציות: בריכות השכשוך המקסימות כמובן. הכניסה היא בתשלום ועדיף להירשם מראש. 
 
צאו לדרך

הבאנו בכתבה זו מספר המלצות לטיולים הכוללים מים, המתאימים לימי הקיץ החמים. אולם מלבד ההמלצות כאן, קיימים בארץ עוד מספר רב של נחלים, מעיינות ואגמים וכדאי מאוד לנצל אותם ואת הטבע הייחודי שלנו בישראל. רק אל תשכחו לקחת כמות מים מספקת (בין 3 ל-4 ליטרים מים לאדם) להגן על עצמכם מפני השמש, להצטייד בקרם הגנה וכובע.