צ'ק אין – כל מה שצריך לדעת לפני שממריאים
את העומסים הכבדים על שדות התעופה לא נוכל למנוע, לא את התורים הארוכים בנתב"ג ולא את אלו שימתינו לנו בסבלנות עד שנחזור לישראל. אבל כדי לצמצם את התסכול, את ההמתנה בתורים המייגעים, נוכל לבצע מספר מהלכים מהבית, שיסייעו לנו בקיצור השהות בשדה. בין אלה, בין השאר, ניתן לבצע צ'ק-אין מוקדם לטיסה מהבית. כך, נוכל לפחות לחסוך תור אחד מהבית, וגם נקבע, בנוחות, בקלות, ביעילות ובאופן מקוון את מקומות הישיבה שלנו בטיסה הקרבה עלינו לטובה.
אחרי הקורונה – לא רואים את סוף התור
משבר הקורונה הביא לשפל חסר תקדים בממדי התיירות בכל העולם. הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באפריל 2022 רק ממחישים את עומק המשבר. כך, על פי הנתונים, בשנת 2019 נרשמו לא פחות מ-9.2 מיליון יציאות של ישראלים את הארץ, מספר שצנח בשנת 2020 ל-1.5 מיליון בלבד ואילו בשנת 2021 חזר וטיפס ל-3 מיליון איש. שנת 2022, עם הסרת המגבלות בכניסות וביציאות מישראל ובנמלי תעופה נוספים, נרשמה התאוששות גדולה במספר היציאות של ישראלים לחו"ל ורק בחודש מרץ נרשמו כ-500 אלף יציאות במעברי הגבול. על פי הערכות של רשות שדות התעופה, ביולי ובאוגוסט 2022 צפוי מספר היוצאים לזנק ליותר מ-2 מיליון איש בחודש.
ענף התיירות – איפה העובדים?
הזיכרון שלנו די קצר, ואנו נוטים לשכוח את המכה האנושה שחטף ענף התיירות במהלך משבר הקורונה. התחום הראשון שנסגר היה תחום התיירות והוא גם הענף האחרון שנפתח בחזרה עם הסרת המגבלות. משבר הקורונה שיתק את עבודת עובדי התעופה, בכל התפקידים, ולצד זאת, השבית את עבודתם של מדריכי הטיולים, סוכני הנסיעות וכל נותן שירות בתחום באשר הוא.
עם הטלת המגבלות יצאו עובדים רבים לחל"ת, חלקם פוטרו ורבים, רבים מדי, לא חזרו לעבודתם. כך נוצר מצב שעם הסרת המגבלות זינק באחת מספר היוצאים מישראל, אך מספר העובדים ברשות שדות התעופה עדיין לא חזר למה שהיה לפני התפרצות המגפה ועומד כיום על כ-50 אחוזים ממצבת העובדים שהייתה בעבר. דייל קרקע, שתיאר בעבר את המצב לדה-מרקר, סיפר כי בטרם פרצה הקורונה הועסקו כ-200 עובדים, כיום "יש בקושי 100-150 דיילי קרקע", שלדבריו גם אינם מקצועיים ומנוסים דיו. כל אלו מאיטים את העבודה בנתב"ג, ויש להניח שהתופעה הזו שבה וחוזרת גם בשדות תעופה זרים (עפ'י כתבה בדה-מרקר).
לחסוך את התור לצ'ק אין
חלק מהעומס שנתקלים בו בנתב"ג אפשר למצוא בתור לצ'ק-אין. זהו למעשה תהליך הקליטה לטיסה, בו חברת התעופה מסמנת שהנוסע הגיע, מנפיקה לו כרטיס עלייה למטוס ומקצה לו מושב.
אם חשבתם שהגעה מוקדם מהנדרש תסייע לכם לעבור את השלב הזה מהר יותר, טעות בידכם. במידה ותגיעו 4 או 5 שעות לפני הטיסה (אף שצריך להגיע כ-3 שעות בטרם ההמראה) הדבר לא יסייע בידיכם לבצע את הצ'ק אין מהר יותר, יעיל או קצר יותר. זהו בזבוז זמן יותר מאחר וחברות התעופה ממילא אינן פותחות את דלפי הצ'ק-אין לפני הזמן.
צ-ק-אין מוקדם
יחד עם זאת, במקום להגיע מוקדם יותר לשדה התעופה, להתעצבן מהתור ומכך שההקדמה בלוח הזמנים לא ממש עזרה לכם, תוכלו פשוט לבצע את ההליך בקלות וביעילות מהבית. רוב חברות התעופה מאפשרות לבצע צ'ק אין מוקדם לטיסה דרך אתר האינטרנט. בהליך פשוט ומקוון תוכלו פשוט להזין את פרטי הנוסעים, לבחור את מקומות הישיבה ולבצע צ'ק אין אונליין.
מתי עושים צ'ק אין לטיסה?
המועד שבו ניתן לבצע צ'ק אין מהבית משתנה בין חברת תעופה אחת לשנייה (לעיתים ניתן לבצע את הצ'ק אין דרך האתר שבו הזמנתם את כרטיס הטיסה או את הנופש). באתר חברת התעופה תתבקשו להזין את שמות הנוסעים, מספרי הדרכון ואת מספר הטיסה שלכם. לרוב, חברות התעופה השונות יציעו לכם לרכוש שירותים נוספים כמו ארוחות בטיסה, שתייה, נשנושים וכן הלאה והדבר כמובן נתון לבחירתכם ולהחלטתכם. בנוסף, תבקשו לציין אם בכוונתכם להגיע לטיסה עם מזוודה ואם כן כמה מזוודות ולכמה נוסעים. כיום, במרבית המקרים תצטרכו לשלם כסף על העמסת מזוודות לבטן המטוס. בנוסף, תתבקשו לבחור את המקומות בהם אתם מעוניינים במטוס. כאן מדובר בנקודה חשובה – ככל שתקדימו לבצע את הצ'ק אין לטיסה – האפשרות שהנוסעים איתכם ישבו ביחד גדולה יותר. ככל שאתם מבצעים את הצ'ק אין מאוחר יותר (כן, כן, גם אם אתם מבצעים אותו פיזית בשדה התעופה) כך הסיכוי שתוכלו לבחור את מקומות הישיבה נמוך יותר. קחו בחשבון שחלק מהחברות מחייבות בתשלום נוסף עבור בחירת מקומות מסוימים.
לא נוכל להימלט מתורי הענק בשדה התעופה, וכנראה שעד לשנה הבא נשוב ונראה את התמונות של נוסעים רבים העומדים בפקק אנושי בדרך לטיסה המיוחלת. אולם, יש הליכים בנתב"ג שיקלו על התור, והם קלים ונוחים למדי לביצוע. צ'ק אין מוקדם מהבית מקל על ההליכים שעלינו לבצע בנתב"ג, ומקל עלינו. צ'ק אין אונליין מאפשר לנו לבצע את הליך הכרטוס בנוחות, מהבית, ללא תור וללא הסחות דעת. מה עוד, שהוא מאפשר לנו גם לבחור את המושבים מבעוד מועד.