מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

מחול שמיים מחושמל: בעקבות אורות הצפון / הזוהר הצפוני

מאת: הילה פז פילד, מדריכת טיולים

הילה פז פילד, אנתרופולוגית מוסמכת, מדריכת טיולים בחו''ל ומנהלת עסק לטיולים קבוצות ולנוסע העצמאי באירלנד ובסקוטלנד. רודפת אורות צפון, מרחיקת לכת בטרקים וחובבת טיולים והרפתקאות

בבאקט-ליסט של כל אחד: לחזות בזוהר הצפוני

מחול השמיים שנקרא ''הזוהר הצפוני'' לרוב הוא למעשה תופעת טבע קסומה, בה מופיע אור בצבעים שונים בשמי הלילה, למרות הקסם שהעין האנושית רואה, זה עדיין כלום לעומת הקליטה של צבעי האורות בעדשת המצלמה (לאלו שיודעים לעבוד עם חשיפה איטית כמובן) ומה שרוב האנשים לא יודעים שאורות הבוראליס בצפון, מתרחשים אמנם בקרבת הקוטב הצפוני - ומשם שמם, אבל הם מתקיימים גם בקוטב הדרומי ונקראים שם ''הזוהר הדרומי'', ''אורורה אוסטרליס''. 

הזוהר המחשמל הזה עולה בסמוך לקטבים המגנטיים של כדור הארץ משום שהאטומים הטעונים נמשכים אליהם בהתאמה. אם יש סערה גיאו-מגנטית אפשר יהיה לחזות בזוהר גם באזורים המרוחקים יותר (לדוגמא בסקוטלנד או באירלנד, בהן ניתן לראות לעיתים את הזוהר מרחוק, מחולל באופק). כדי לחזות בזוהר צריכים להתקיים כמה תנאים: לילה בהיר מעננים, להתרחק מאזורים מיושבים מדי או אזורים שיש בהם 'זיהומי אור' - יישובים מוארים, מיושבים מדי, תעשייתים או כל מה שיכול להיות גורם מפריע. 

האזור ''הצפוני'' עולה מעל ''הטבעת המגנטית'' של הצפון ואפשר לחזות בו בצפון רוסיה, לפלנד, איסלנד, גרינלנד, אלסקה וקנדה, אך ניתן לחזות בו ''מרחוק'', משמע לא ממש מעל הראש אלא באופק, גם באזורים המרוחקים יותר באירופה (אירלנד, סקוטלנד, דנמרק) כמובן בתלות בעוצמת הסופה הסולארית והתפשטות הזוהר. 

הזוהר הצפוני - מה צריך לדעת לפני שיוצאים לטייל

איך נוצר הזוהר הצפוני?

מה בעצם מפעיל את ההתרחשות הזו? בחגורות ואן אלן, נוצר ''עומס יתר'' של חלקיקים שזורמים כלפי מטה בשדה המגנטי של הכדור ומתנגשים במולקולות שבאוויר - בעיקר בחנקן ובחמצן שבאטמוסיפירה, אזור היונוספירה וגורמים להם לשחרור אנרגיה בצורה של - פליטת אור. התופעה מתרחשת בפעילות מוגברת של השמש, כשאטומי החמצן באטמוסיפירה (שטעונים באופן קבוע) נפגשים עם ''רוח'' השמש (שטעונה במטען גם היא) והמפגש בין האטומים הטעונים, מצריך שחרור של אנרגיה שגורם להופעה של זוהר הקוטב (בצפון ובדרום). 

והצבע? כבר חזינו באורות ירוקים וסגולים, אבל גם לצבע יש משמעות ואינו רנדומלי. הצבע קשור לסוג האטום. הצבע הירוק הוא הנפוץ יותר והוא נוצר מפגיעה באטום חמצן. הצבעים הנדירים יותר כמו אדום וכחול נוצרים מאטומי מימן או חנקן, או פגיעה ברמה גבוהה יותר של האטמוספירה. 

את המידע הזה אנחנו למדים ויודעים כבר היום אבל תחשבו על החגיגה הזו של מחול השמיים בתקופות נבערות יותר, לאן המוח האנושי לוקח את החזיון הזה במחשבותיו - אינסוף השערות אבל יותר מעניין - האמונות הטפלות כמו הארת הדרך למתים העולים השמיימה.  

אז איך נחזה באורות הצפון? בתכנון מראש, כדאי 

ניתן לטוס אל כל שדות התעופה המרכזיים במדינות הצפון אירופאיות: איסלנד, צפון נורבגיה (הארוכה מאד, כמה שיותר צפוני יותר טוב), שוודיה (כנ''ל), פינלנד (כנ''ל), רוסיה (שפה הנגישות יכולה להיות קצת יותר בעייתית והרבה פחות נגישה או נוחה בגלל החיבור למטיילים). ההרפתקנים יכולים להגיע אל גרינלנד (טיסה אל איסלנד ושייט ממנה לדוגמא), או טיסה אל שדות התעופה במרכזיים בצפון-צפון אמריקה אל קנדה ואלסקה, דרך ארוכה עם שלל אטרקציות ומקומות נפלאים בדרך, אבל היות ואתם מגיעים בתקופה החשוכה, בחורף - אין פה הבטחה יותר מאשר במקום אחר, לחזות באורות יותר מאשר ביעדים 'הקרובים' יותר.

קחו בחשבון שההגעה לנקודות האלו מצריכה תכנון בכמה רמות:

  • טרנספורטציה: ככל שאתם רוצים להטיב את הסיכוי לחזות באורות הצפון - כך גם המרחק 'מהסיביליציה' הולך וגדל ואיתו האתגר ושעות ההגעה ליעד. טיסה מישראל אל אחת מהערים הגדולות ביעדים, מלווה בטיסה פנימית נוספת לרוב ליעד צפוני ומרוחק יותר. ומהיעד הצפוני המדובר כנראה שתצטרכו גם השכרת רכב (עם צמיגים מתאימים וחימום ותוכנת ניווט לווייני עם קליטה טובה או אטלס מפות) להכוונה. 

  • לינה: באפשרותכם לשכור בקתות אירוח במקומות הנידחים לכל התקופה ואנו ממליצים על טיול כוכב שממנו אתם יוצאים בשעות החשיכה לתור אחר אורות הצפון. קחו בחשבון שאם השלג נערם הנסיעות עלולות להיות מאתגרות יותר ולכן כדאי לשכור מקום לינה שנמצא במקום כמה שפחות מיושב, שלא תצטרכו להאריך בנסיעות בתנאים חשוכים וקשים של הדרך. 
    אפשר בהחלט למצוא בקתות עם קונספט מיוחד כמו חלונות שקופים, תקרה שקופה וכן הלאה שיאפשרו לכם לראות את הזוהר - מבפנים. אך קחו בחשבון שעלותם בהתאם. היות ואין הרבה SITE SEEING מסביב והימים די חשוכים, הקפידו להביא אתכם תעסוקה (ואל תבנו על נטפליקס, לא תמיד יש חיבור איכותי לאינטרנט). 

  • מצלמה: אחד ה-דברים החשובים ברשימת הציוד של 'רודפי אורות הצפון' ובכלל. אבל לא חובה, תלוי בכם. המצלמה של הטלפון שלכם לא תצליח כנראה לקלוט את המחול הזה והתמונות יצאו מטושטשות אז אם אתם כן בונים על תיעוד - ודאו שאתם יודעים לכוון את החשיפה, הצילום והאפשרויות שהמצלמה מאפשרת (אתם לא רוצים להתחיל ללמוד את הטכניקות במינוס 20 מעלות). 

  • עונה: בחלק זה של הכדור, דווקא התקופה ''החשוכה'' מבטיחה לכם יותר שעות חשוכות ומכאן, סיכוי טוב יותר (בהינתן שמיים 'נקיים' מעננים) לחזות באורות הצפון. על כן, דווקא 'החורף' שמתחיל בסוף אוקטובר ועד מרץ-אפריל, הן התקופה לחזות באורות. כדאי בהחלט לבדוק תחזיות ולנסות לכוון לשבוע שיהיה כמה שיותר נקי מגשם/ עננים. כמובן שכדאי לקחת בחשבון גם את… אור הירח - בתקופה של ירח מלא, השמיים מוארים גם כן ולכן, מקשים על 'נקיון' השמיים. קחו את זה בחשבון כשאתם בודקים תאריכים רלוונטיים. 

  • שעות יום - לילה: קחו בחשבון שאנחנו מדברים על התקופה ''החשוכה'' שמעלה את הסיכוי שלכם לחזות באורות הצפון. ועל כן - מה שמשתמע זה, שהתקופה הזו חשוכה, ליטרלי, חושך, אין אור. בתחילת העונה (אוקטובר) לדוגמא השמש תזרח ב-8/9 בבוקר ותשקע בצהרי היום, כך שיש שעות אור אך לא הרבה וגם האור לא עוצמתי. אוויר נכלולית כזו מסביב. לעומת זאת, בשיא העונה ינואר-פברואר, 'השמש' תזרח ב-12 בצהריים (או מאוחר יותר) ותשקע כבר ב14:00 (או קצת קודם, תלוי בנקודה הגיאוגרפית ובקרבה שלכם לקוטב). כך שאין הרבה שעות אור שזה מגדיל את הסיכויים לחזות באורות הצפון אך יחד איתו לוקח כל אטרקציה אחרת, מפגש אנושי, עניין מחוץ למקום הלינה שלכם (ועלול להכניס איתו קצת אווירת דכאון, אפשר להצטייד לדוגמא בטיפות ויטמין D או כל מה שהרופא ימליץ כדי 'להרים' את מצב הרוח כתוצאה ממחסור בשעות אור. כן, זה יכול לקרות גם כשמדובר בכמה ימים בודדים). 

  • ומה לגבי הציוד? כמובן, זה קור שאין לתאר, יכול להגיע גם למינוס 20 מעלות (או יותר), שזה הופך את הכל להרפתקאה כיפית במיוחד אבל מסוכנת לבריאות שלכם ולכן חובה להצטייד בביטוח נסיעות בריאותי תואם, לבוש בשכבות שונות המתאים לקור שכזה (אל תקחו סיכון), מקום לינה מחומם, רכב מחומם, כריות חימום, והקפדה על עטיפת הגוף בשכבות מכף רגל כולל ראש. לא תגזימו! לא לבנות על 'לקנות שם', כי לא תמיד יש איפה. 

האורות הצפונים - הזוהר הצפוני

המלצה אישית: איסלנד

אל ריקיוויק, איסלנד יש טיסות ישירות אמנם לא כל השנה אך גם נקודות החיבור בשלל ערים באירופה יאפשרו לכם הגעה אל היעד מבלי לקרוע את הארנק ובלי יותר מעצירת ביניים אחת בדרך. בנוסף, האי עצמו לא גדול מאד (בהשוואה לנורבגיה או רוסיה) ויש בו יחסית (לצפון נורבגיה או רוסיה) יותר מקומות לינה זמינים במהלך החורף. ענף התיירות רחב באיסלנד ויש ספקים שיציעו לכם השכרת רכב וביטוחים, צמיגי שלג, שירות באנגלית, מקומות לינה ועוד כמה אפשרויות ברמת האטרקציות (אך תלוי כמובן בשלב בשנה). 

אם אתם מחפשים את המקום הקצת פחות 'מוכר' אז בהחלט אפשר להגיע אל טרומסו, בצפון נורבגיה (בהחלפת טיסה באוסלו) ולטייל סביב הכפרים הקטנים בנסיעות פנורמיות והליכות יפיפיות. גם זה תלוי בעונה.